Vakuutusasiamiehen työssä tarvittava osaaminen nyt ja tulevaisuudessa
Pihl, Toni (2023)
Pihl, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025546
Tiivistelmä
Vakuutusala muuttuu nopeasti ja alalla työskentelevien osaamisvaatimukset kasvavat. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, että minkälaista osaamista vakuutusasiamiehen työ vaatii nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi perustietoja vakuutusalasta sekä vakuutusasiamiehistä. Toinen osa käsitteli yleisiä osaamistarpeita finanssialalla työskenteleville nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa ja erilaisia myyntiosaamisia.
Työn tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluiden kohteena oli kuusi päätoimista vakuutusasiamiestä, joita haastateltiin puhelimitse. Haastattelut toteutettiin anonyymisti, koska tavoitteena oli saada haastateltavilta mahdollisimman rehellisiä vastauksia.
Tutkimuksen tulos antoi osviittaa vakuutusasiamiesten nykyisistä ja tulevista osaamistarpeista. Vakuutusasiamiehillä tärkeimpiä taitoja ovat itsensä johtamistaidot, ihmissuhdetaidot, ahkeruus ja aktiivisuus. Tulevaisuudessa verkkopalvelut ja botit muuttuvat yhä isommaksi kilpailijaksi vakuutusasiamiehille, jolloin vakuutusasiamiehiltä vaaditaan entistäkin parempia ihmissuhdetaitoja, tuoteosaamista, IT-osaamista sekä kykyä sopeutua muutokseen.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi perustietoja vakuutusalasta sekä vakuutusasiamiehistä. Toinen osa käsitteli yleisiä osaamistarpeita finanssialalla työskenteleville nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa ja erilaisia myyntiosaamisia.
Työn tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluiden kohteena oli kuusi päätoimista vakuutusasiamiestä, joita haastateltiin puhelimitse. Haastattelut toteutettiin anonyymisti, koska tavoitteena oli saada haastateltavilta mahdollisimman rehellisiä vastauksia.
Tutkimuksen tulos antoi osviittaa vakuutusasiamiesten nykyisistä ja tulevista osaamistarpeista. Vakuutusasiamiehillä tärkeimpiä taitoja ovat itsensä johtamistaidot, ihmissuhdetaidot, ahkeruus ja aktiivisuus. Tulevaisuudessa verkkopalvelut ja botit muuttuvat yhä isommaksi kilpailijaksi vakuutusasiamiehille, jolloin vakuutusasiamiehiltä vaaditaan entistäkin parempia ihmissuhdetaitoja, tuoteosaamista, IT-osaamista sekä kykyä sopeutua muutokseen.