Kampaamopalveluiden näkyvyyden parantaminen sosiaalisessa mediassa - Case Brume Oy
Heinonen, Ida (2023)
Heinonen, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125574
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kampaamo Brume Oy:n kanssa. Työn aihe on kampaamo Brume Oy:n näkyvyyden parantaminen sosiaalisessa mediassa. Ohessa myös tutkittiin, mitä konkreettista kampaamopalveluita käyttävät henkilöt haluavat nykypäivänä kampaamopalveluilta. Työssä toteutettiin kvantitatiivinen asiakastutkimus, jossa oli strukturoituja kysymyksiä, joiden tavoitteena oli saada selville, mitä asiakkaat haluavat saada nykypäivän kampaamopalveluilta niin sosiaalisessa mediassa, kuin myös konkreettisesti.
Työn teoreettisessa osassa tutkittiin markkinoinnin perusperiaatteita sekä teoriaa sosiaalisen median näkökulmasta. Lisäksi työssä toteutettiin SWOT-analyysi, josta selviää kampaamopalveluita tuottavalle yritykselle mahdollisia havaintoja yrityksen vahvuuksista, heikkouksista, uhista sekä mahdollisuuksista.
Työn asiakastutkimuksen perusteella selvisi, että kampaamopalveluita käyttää pääosin 15-34 vuotiaat naiset, jotka haluavat kampaamopalveluiltaan monipuolista osaamista, hyvää asiakaspalvelua, rentoa tunnelmaa ja helppoa saavutettavuutta. Lisäksi varauspalveluiden mahdollisuuksien monipuolisuus ja helppous nousi esille kyselyn vastauksista. Markkinoinnin näkökulmasta tutkimustuloksien perusteella selviää, että sosiaalisen median rooli on merkittävässä osassa palveluita tuottavalle yritykselle. Etenkin sosiaalisen median kanavista Instagram, Facebook ja TikTok nousivat kärjessä esille, kun halutaan saada tietoa yrityksestä tai sen viestinnästä. Siksi olisi tärkeää päivittää säännöllistä ja monipuolista sisältöä Brume Oy:n eri sosiaalisen median alustoille, jotta yritys erottuisi muiden joukosta.
Työ aloitettiin helmikuussa 2023, jolloin aloitettiin tutkimaan teoriaosuutta. Työn edetessä huhtikuussa 2023 kyselylomake oli valmis ja se laitettiin jakoon Brume Oy:n ja opinnäytetyön kirjoittajan omalla Instagram sekä Facebook -tileillä. Kyselyyn oli määritetty vastausaikaa kaksi viikkoa. Huhtikuun loppupuolella alkoi tutkimustulosten tarkastelu, sekä opinnäytetyön kasaaminen. Opinnäytetyö valmistui elokuussa 2023.
Työn teoreettisessa osassa tutkittiin markkinoinnin perusperiaatteita sekä teoriaa sosiaalisen median näkökulmasta. Lisäksi työssä toteutettiin SWOT-analyysi, josta selviää kampaamopalveluita tuottavalle yritykselle mahdollisia havaintoja yrityksen vahvuuksista, heikkouksista, uhista sekä mahdollisuuksista.
Työn asiakastutkimuksen perusteella selvisi, että kampaamopalveluita käyttää pääosin 15-34 vuotiaat naiset, jotka haluavat kampaamopalveluiltaan monipuolista osaamista, hyvää asiakaspalvelua, rentoa tunnelmaa ja helppoa saavutettavuutta. Lisäksi varauspalveluiden mahdollisuuksien monipuolisuus ja helppous nousi esille kyselyn vastauksista. Markkinoinnin näkökulmasta tutkimustuloksien perusteella selviää, että sosiaalisen median rooli on merkittävässä osassa palveluita tuottavalle yritykselle. Etenkin sosiaalisen median kanavista Instagram, Facebook ja TikTok nousivat kärjessä esille, kun halutaan saada tietoa yrityksestä tai sen viestinnästä. Siksi olisi tärkeää päivittää säännöllistä ja monipuolista sisältöä Brume Oy:n eri sosiaalisen median alustoille, jotta yritys erottuisi muiden joukosta.
Työ aloitettiin helmikuussa 2023, jolloin aloitettiin tutkimaan teoriaosuutta. Työn edetessä huhtikuussa 2023 kyselylomake oli valmis ja se laitettiin jakoon Brume Oy:n ja opinnäytetyön kirjoittajan omalla Instagram sekä Facebook -tileillä. Kyselyyn oli määritetty vastausaikaa kaksi viikkoa. Huhtikuun loppupuolella alkoi tutkimustulosten tarkastelu, sekä opinnäytetyön kasaaminen. Opinnäytetyö valmistui elokuussa 2023.