Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työyhteisötaidot Kotkan varhaiskasvatuksessa

Saarela, Jaana (2023)

 
Avaa tiedosto
Saarela_Jaana.pdf (2.524Mt)
Lataukset: 


Saarela, Jaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125604
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Työyhteisötaidot nähdään nykypäivän työelämässä tarpeellisiksi niin työhyvinvoinnin, laadun kuin tuloksellisuudenkin edistämisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sähköisellä kyselyllä tietoa Kotkan varhaiskasvatuksen henkilöstön työyhteisötaitojen tilasta ja lisätä työntekijöiden tietoisuutta työyhteisötaidoista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksessa esiintyviä työyhteisötaitojen vahvuuksia ja kehittämisenkohteita sekä henkilöstön tärkeinä pitämiä työyhteisötaitoja. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin henkilöstön toiveita työyhteisötaitojen kehittämisestä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja Webropolin Text Mining-työkalua käyttäen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työntekijöiden työyhteisötaidot ovat varsin hyvät. Työntekijät tuntevat, hyväksyvät ja pyrkivät edistämään työpaikan tavoitteita ja noudattavat työnantajan sääntöjä sekä pyrkivät rakentamaan hyvää mainetta työnantajalle. He suorittavat työtehtävät mahdollisimman hyvin, pyrkivät konfliktittomaan toimintaan sekä pitävät itsensä ajan tasalla työnantajan muutoksista ja uudistuksista ja ovat ylpeitä kuuluessaan omaan yksikköönsä. Työntekijät huomioivat työkaveria suojelemalla vaaratilanteissa sekä auttamalla ja opastamalla. Työyhteisötaidoista heikoiten toteutuvat vastuullisten tehtävien lisää pyytäminen, vapaaehtoisesti työn tekeminen laajemmin kuin työtehtävät edellyttävät ja positiivisen asenteen säilyttäminen silloin, kun asiat menevät toisin kuin on itse halunnut. Työntekijät arvostavat me-henkeä, vuorovaikutusta sekä työkavereiden ja esimiehen huomioimista, työpaikan tavoitteiden, päämäärien, sääntöjen ja ohjeiden noudattamista, työhön liittyvien tietojen ja taitojen kehittämistä ja ylläpitämistä sekä työtehtävien suorittamista mahdollisimman hyvin. Myös avointa ja rehellistä kommunikointia, asioiden ja kehittämisideoiden esiintuomista rakentavalla tavalla sekä positiivisen asenteen säilyttämistä pidetään tärkeänä. Kehittämisideoina työntekijät esittävät työnohjauksen, koulutuksen ja ulkopuolisten asiantuntijoiden avun lisäämisen sekä esimiestyön kehittämisen työyhteisötaitojen osalta. Me-henkeä nostattavaa toimintaa sekä puhetta työyhteisön tavoitteista ja arvoista toivotaan lisättävän unohtamatta tiimipalaverien tärkeyttä.

Tutkimuksen tuloksena muodostettiin huoneentaulu Kotkan varhaiskasvatuksessa arvostettavista työyhteisötaidoista. Huoneentaulua on tarkoitus käyttää pohjana työyhteisötaitojen kehittämiseen esimerkiksi työyhteisöjen kehittämispäivissä tai kehityskeskusteluissa.


Asiasanat: työyhteisötaidot, alaistaidot, organisaatiokansalaisuus, työhyvinvointi, varhaiskasvatus
 
ABSTRACT

Work community skills are seen as necessary in today's working life to promote well-being, quality, and productivity at work. The objective of the study was to use an electronic survey to generate information about the status of the work community skills of Kotka early childhood education staff and to increase employees' awareness of work community skills. The purpose of the study was to find out the strengths and areas for development of work community skills in early childhood education, as well as the work community skills considered important by the staff. In addition, the research explored the staff's wishes regarding the development of work community skills. The data was analyzed using the SPSS program and Webropol's Text Mining tool.

The results of the study showed that the employees' work community skills are quite good. Employees know, accept, and strive to promote the goals of the workplace and follow the rules of the employer and strive to build a good reputation for the employer. They perform their tasks as well as possible, strive for conflict-free operations, keep themselves up to date on the employer's changes and reforms, and are proud to belong to their own unit. Employees take care of their co-workers by protecting them in dangerous situations and by helping and guiding them. Among the work community skills, the weakest ones are asking for more responsible tasks, voluntarily doing more work than the work tasks require, and maintaining a positive attitude when things go differently than one wanted. Employees value the we-spirit, interaction and consideration of coworkers and superiors, development and maintenance of the workplace, goals, instructions, and skills, and performing tasks as well as possible. Open and honest communication, presenting issues and development ideas in a constructive way, and maintaining a positive attitude are also considered important. As development ideas, the employees present work supervision, training and increasing the help of external experts, as well as the development of supervisor work in terms of work community skills. It is hoped that activities that raise the we-spirit and talk about the goals and values of the work community will be increased without forgetting the importance of team meetings.

As a result of the research, a room chart of the work community skills valued in Kotka early childhood education was created. The board is intended to be used as a basis for developing work community skills, for example, in work community development days or development discussions.

Keywords: work community skills, subordinate skills, organizational citizenship, well-being at work, early childhood education
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste