Perehdytyksen menestystekijät
Sillanpää, Heini (2023)
Sillanpää, Heini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Lapland Hotels Arenan perehdytyksen menestystekijöitä. Tarkoituksena on hyödyntää saatuja tutkimustuloksia ja niiden pohjalta luoda perehdytysopas kokous- sekä juhlapuolelle. Kokous- sekä juhlapuolella ei ole aikaisempaa perehdytysmateriaalia koskien teknisistä osaamista vaativia laitteita sekä perehdytysmateriaalia ei ole koottu yhdeksi kokonaisuudeksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselylomaketta. Kyselyn kohteena olivat vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät. Kyselyä jaettiin 40 kappaletta. Kyselyyn vastasi 36 henkilöä.
Kyselyn vastausten perusteella 42 % piti perehdytyksen menestystekijöiden edellytyksenä selkeitä ohjeita sekä perehdytysmateriaalin tulisi olla kirjallisena.
Vastaajista 22 % koki, että tulisi olla yksi nimetty perehdyttäjä sekä perehdytystahdin tulisi olla rauhallinen.
Vastanneista 17 % koki, että työntekijätaso tulisi huomioida perehdyttäessään sekä perehdyttäjällä tulisi olla ammattitaitoa kyseiseen tehtävään. Muut esille tulleet seikat ovat havainnollistettuna kuviossa 8.
Perehdytyksen onnistumiset Lapland Hotels Arenalla ovat: onnistunut aikataulu, helppous kysyä neuvoa sekä selkeät ohjeet. Muita esille tulleita asioita on havainnollistettu kuviossa 9.
Tutkimuksen mukaan Lapland Hotels Arenan perehdytyksessä olisi parannettavaa siinä, että olisi yksi nimetty perehdyttäjä, sekä kirjalliset ohjeet. Materiaalin tulisi löytyä yhdestä selkeästä paikasta ja jos tulee muutoksia työtehtäviin tai ohjeistuksiin niistä tulisi informoida työntekijöitä heti.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin perehdytyskansion suunnittelussa sekä sen luomisessa. Kehittämistyön tuloksena syntyi perehdytyskansio, joka on sekä sähköisenä, että paperisena versiona. Perehdytysmateriaalit otetaan käyttöön heti.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselylomaketta. Kyselyn kohteena olivat vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät. Kyselyä jaettiin 40 kappaletta. Kyselyyn vastasi 36 henkilöä.
Kyselyn vastausten perusteella 42 % piti perehdytyksen menestystekijöiden edellytyksenä selkeitä ohjeita sekä perehdytysmateriaalin tulisi olla kirjallisena.
Vastaajista 22 % koki, että tulisi olla yksi nimetty perehdyttäjä sekä perehdytystahdin tulisi olla rauhallinen.
Vastanneista 17 % koki, että työntekijätaso tulisi huomioida perehdyttäessään sekä perehdyttäjällä tulisi olla ammattitaitoa kyseiseen tehtävään. Muut esille tulleet seikat ovat havainnollistettuna kuviossa 8.
Perehdytyksen onnistumiset Lapland Hotels Arenalla ovat: onnistunut aikataulu, helppous kysyä neuvoa sekä selkeät ohjeet. Muita esille tulleita asioita on havainnollistettu kuviossa 9.
Tutkimuksen mukaan Lapland Hotels Arenan perehdytyksessä olisi parannettavaa siinä, että olisi yksi nimetty perehdyttäjä, sekä kirjalliset ohjeet. Materiaalin tulisi löytyä yhdestä selkeästä paikasta ja jos tulee muutoksia työtehtäviin tai ohjeistuksiin niistä tulisi informoida työntekijöitä heti.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin perehdytyskansion suunnittelussa sekä sen luomisessa. Kehittämistyön tuloksena syntyi perehdytyskansio, joka on sekä sähköisenä, että paperisena versiona. Perehdytysmateriaalit otetaan käyttöön heti.