Tunnistavatko johtajat johtajaidentiteetin yhteyden johtamisosaamisen kehittymiseen?
Pelanti, Johanna (2023)
Pelanti, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125614
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia johtamisosaamisen kehittymistä tiedostettujen identiteettien kautta. Tarkoituksena oli tutkia koetun johtajaidentiteetin ja johtamisosaamisen välistä yhteyttä ja selvittää, miten johtajat tunnistavat johtajaidentiteetin yhteyden johtamisosaamisen kehittymiseen. Tutkimus toteutui laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelut kohdistettiin kahdeksalle ylemmän johdon roolissa toimivalle johtajalle, ja haastateltavien valinnassa keskeistä oli riittävän pitkä työkokemus johtajarooleissa, jotta saatu aineisto parhaiten vastaa tutkimuksen tavoitetta. Teoreettinen viitekehys rajautui johtamisen ja johtajuuden määrittelyyn sekä yksilö- ja ryhmätason identiteetteihin.
Yhteys tiedostetun johtajaidentiteetin ja johtamisosaamisen kehittymisen välillä on havaittavissa pidemmän johtamiskokemuksen myötä. Kun yksilö-, tiimi- ja organisaatiotason identiteettien johtaminen otetaan yhdeksi työkaluksi johtamisosaamisen kehittämiseen jo heti uran alussa, helpottaa se johtajaroolin ottamista, lisää ymmärrystä johtaja–johdettava suhteiden muodostumisesta ja lisää johtamistyön vaikuttavuutta sisäistettyjen roolien ja ryhmän jäsenyyksien kautta. Riittävät palautumisprosessit, palaute ja organisaation tarjoama tuki kehittävät johtajan psykologista pääomaa, ja siten auttavat johtajaidentiteetin kasvussa.
Neurotieteiden mukaantulo johtamisteorioihin on tuonut johtamiseen syvällisempää ymmärrystä ihmismielestä, ja tätä johtajuus tulee enenevässä määrin vaatimaan tulevaisuudessa. Tutkimustulokset tukevat johtamisosaamisen kehittämisessä tarvittavaa transformatiivista ajattelua ja uudenlaista näkökulmaa, sekä puoltavat johtamisen ja johtajuuden kompleksista luonnetta. Tutkimuksessa käy ilmi, että identiteettien ymmärtämisen ja kehittämisen hyödyt ovat sovellettavissa myös esihenkilörooleihin, sillä johtamisosaamisen kehittämiseen kohdistuvat paineet ja odotukset edellyttävät muutosmyönteisyyttä ja kehittymistä kaikilla organisaation johtotasoilla.
Yhteys tiedostetun johtajaidentiteetin ja johtamisosaamisen kehittymisen välillä on havaittavissa pidemmän johtamiskokemuksen myötä. Kun yksilö-, tiimi- ja organisaatiotason identiteettien johtaminen otetaan yhdeksi työkaluksi johtamisosaamisen kehittämiseen jo heti uran alussa, helpottaa se johtajaroolin ottamista, lisää ymmärrystä johtaja–johdettava suhteiden muodostumisesta ja lisää johtamistyön vaikuttavuutta sisäistettyjen roolien ja ryhmän jäsenyyksien kautta. Riittävät palautumisprosessit, palaute ja organisaation tarjoama tuki kehittävät johtajan psykologista pääomaa, ja siten auttavat johtajaidentiteetin kasvussa.
Neurotieteiden mukaantulo johtamisteorioihin on tuonut johtamiseen syvällisempää ymmärrystä ihmismielestä, ja tätä johtajuus tulee enenevässä määrin vaatimaan tulevaisuudessa. Tutkimustulokset tukevat johtamisosaamisen kehittämisessä tarvittavaa transformatiivista ajattelua ja uudenlaista näkökulmaa, sekä puoltavat johtamisen ja johtajuuden kompleksista luonnetta. Tutkimuksessa käy ilmi, että identiteettien ymmärtämisen ja kehittämisen hyödyt ovat sovellettavissa myös esihenkilörooleihin, sillä johtamisosaamisen kehittämiseen kohdistuvat paineet ja odotukset edellyttävät muutosmyönteisyyttä ja kehittymistä kaikilla organisaation johtotasoilla.