"Siinä luonnossa olemisessa on vain jotain erityistä" - opintoihin kiinnittymisen tukeminen seikkailukasvatuksen keinoin
Vikström-Kivioja, Sari (2023)
Vikström-Kivioja, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225674
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, miten nuoriso- ja yhteisöohjaajaopiskelijat ovat kokeneet seikkailukasvatuksen tukeneen heidän opintoihinsa kiinnittymistä osana ammatillisia opintoja. Tutkimus toteutettiin Step Ammattiopiston kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon nuoriso- ja yhteisöohjaajajaopiskelijoiden parissa oppilaitoksen Helsingin toimipaikassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko seikkailukasvatus toimiva menetelmä opintojen kiinnittymisen tukemisessa toisella asteella. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluun osallistui kahdeksan opiskelijaa, jotka ovat osallistuneet seikkailukasvatus-orientaatiolla toteutettuihin leireihin osana opintojaan. He edustavat hyvin joukkoa, joka toimintaan on osallistunut.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että seikkailukasvatus on toimiva keino tukea opintoihin kiinnittymistä 2. asteella ja seikkailukasvatuksella on paljon annettavaa opintoihin kiinnittymisen tukemiselle. Sen keskeiset elementit kuten toiminnallisuus, yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys sekä ryhmässä toimiminen ja elämyksellisyys ovat keskeisiä tekijöitä myös opintoihin kiinnittymisen tukemisessa. Opintoihin kuuluvat leirit sekä se, että ne toteutettiin luontoympäristössä, koettiin positiivisena ja merkityksellisinä. Leirit lisäsivät tutustumista opiskelijoiden välillä ja tukivat ryhmäytymistä ja lisäsivät opiskelumotivaatiota. Toiminnalla oli vaikutusta myös itseluottamuksen vahvistumiseen, ja se lisäsi luottamusta omiin kykyihin sekä pärjäämiseen. Vaikutukset opiskelijoiden ja opetushenkilöstön väliseen vuorovaikutukseen olivat myös merkittävät toiminnan lisätessä turvallisen ja luottamuksellisen suhteen muodostumista. Merkittävänä esiin nousi kiireetön, opiskelijoiden kanssa vietetty aika ja epävirallinen kohtaaminen.
Tutkimus rohkaisee jatkamaan seikkailukasvatuksen käyttöä osana nuoriso- ja yhteisöohjaajien opintoja sekä laajentamaan sen käyttöä nykyisestään. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa opetusta suunniteltaessa sekä leirityötä ja toiminnallisten menetelmien käyttöä perusteltaessa. Se myös nostaa esille opintoihin kiinnittymisen tukemisen tärkeyden ja rohkaisee etsimään oppilaitokselle ja henkilöstölle luontevat tavat tukea opintoihin kiinnittymistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko seikkailukasvatus toimiva menetelmä opintojen kiinnittymisen tukemisessa toisella asteella. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluun osallistui kahdeksan opiskelijaa, jotka ovat osallistuneet seikkailukasvatus-orientaatiolla toteutettuihin leireihin osana opintojaan. He edustavat hyvin joukkoa, joka toimintaan on osallistunut.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että seikkailukasvatus on toimiva keino tukea opintoihin kiinnittymistä 2. asteella ja seikkailukasvatuksella on paljon annettavaa opintoihin kiinnittymisen tukemiselle. Sen keskeiset elementit kuten toiminnallisuus, yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys sekä ryhmässä toimiminen ja elämyksellisyys ovat keskeisiä tekijöitä myös opintoihin kiinnittymisen tukemisessa. Opintoihin kuuluvat leirit sekä se, että ne toteutettiin luontoympäristössä, koettiin positiivisena ja merkityksellisinä. Leirit lisäsivät tutustumista opiskelijoiden välillä ja tukivat ryhmäytymistä ja lisäsivät opiskelumotivaatiota. Toiminnalla oli vaikutusta myös itseluottamuksen vahvistumiseen, ja se lisäsi luottamusta omiin kykyihin sekä pärjäämiseen. Vaikutukset opiskelijoiden ja opetushenkilöstön väliseen vuorovaikutukseen olivat myös merkittävät toiminnan lisätessä turvallisen ja luottamuksellisen suhteen muodostumista. Merkittävänä esiin nousi kiireetön, opiskelijoiden kanssa vietetty aika ja epävirallinen kohtaaminen.
Tutkimus rohkaisee jatkamaan seikkailukasvatuksen käyttöä osana nuoriso- ja yhteisöohjaajien opintoja sekä laajentamaan sen käyttöä nykyisestään. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa opetusta suunniteltaessa sekä leirityötä ja toiminnallisten menetelmien käyttöä perusteltaessa. Se myös nostaa esille opintoihin kiinnittymisen tukemisen tärkeyden ja rohkaisee etsimään oppilaitokselle ja henkilöstölle luontevat tavat tukea opintoihin kiinnittymistä.