Tekoälyn opettaminen synteettisellä ja itse kerätyllä aineistolla
Mikkola, Niko (2023)
Mikkola, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225670
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn oppimista synteettisellä sekä itse kerätyllä aineistolla. Tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyn oppiminen ja sen tulokset eroavat eri aineistojen välillä. Tutkimus suoritettiin kokeellisena tutkimuksena, jossa verrattiin eri aineistojen vaikutusta tekoälyn oppimiseen. Aineistot kerättiin kamerapuhelimen kameran ja Unreal Engine 5 -pelimoottorin avulla.
Tärkeä osa tekoälyn opettamista oli kerätyn aineiston pohjalta suoritettu kuvien merkitseminen. Tämän jälkeen tekoälyä opetettiin molemmilla aineistoilla käyttäen YOLOv5-objektintunnistusmenetelmää.
Molemmat menetelmät osoittivat hyviä tuloksia tekoälyn oppimisessa. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä vielä nykyään todellisen datan tarjoavan hieman tehokkaampaa oppimista. Menetelmän valinta voi kuitenkin riippua resursseista ja tarpeista.
Opinnäytetyön avulla saadaan hyödyllistä tietoa tekoälyn opettamisesta eri aineistoilla ja se auttaa ymmärtämään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tehokkaasti. Tulosten perusteella tekoälyn opettamista voidaan kehittää ja soveltaa käytännön ongelmiin. On tärkeää jatkaa tutkimuksia, jotta tulevaisuudessa voidaan hyödyntää tekoälyn potentiaalia entistä tehokkaammin.
Tärkeä osa tekoälyn opettamista oli kerätyn aineiston pohjalta suoritettu kuvien merkitseminen. Tämän jälkeen tekoälyä opetettiin molemmilla aineistoilla käyttäen YOLOv5-objektintunnistusmenetelmää.
Molemmat menetelmät osoittivat hyviä tuloksia tekoälyn oppimisessa. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä vielä nykyään todellisen datan tarjoavan hieman tehokkaampaa oppimista. Menetelmän valinta voi kuitenkin riippua resursseista ja tarpeista.
Opinnäytetyön avulla saadaan hyödyllistä tietoa tekoälyn opettamisesta eri aineistoilla ja se auttaa ymmärtämään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tehokkaasti. Tulosten perusteella tekoälyn opettamista voidaan kehittää ja soveltaa käytännön ongelmiin. On tärkeää jatkaa tutkimuksia, jotta tulevaisuudessa voidaan hyödyntää tekoälyn potentiaalia entistä tehokkaammin.