Digikasvatus varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle 5-6-vuotiaiden lasten opetuksessa käytettäviin peleihin
Kilponen, Sanni (2023)
Kilponen, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225704
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää digikasvatuksen hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas, joka on toiminnallinen tuotos. Aihe valikoitui oman mielenkiinnon pohjalta sekä Porin pelastusarmeijan päiväkodin toiveesta. Opinnäytetyö rajautui koskemaan 5–6-vuotiaiden lasten ryhmää. Opinnäytetyössä pyrittiin keräämään ajankohtainen tieto raporttiin tämän hetken digikasvatuksesta ja sen mahdollisuuksista. Opinnäytetyössä on huomioitu lapset ja varhaiskasvatuksen työntekijät.
Teoriaosuus sisältää tietoa siitä mitä on digikasvatus ja miten sitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa on käsitelty myös 5–6-vuotiaiden lasten oppimista ja varhaiskasvattajien roolia digikasvatuksessa. Teoriaosuuteen on koottu tietoa varhaiskasvatussuunnitelmasta, koska se on toiminut pohjana sille mitä digikasvatus varhaiskasvatuksessa on.
Opinnäytetyön prosessi alkoi tutustumalla aiheeseen, koska aihe oli itselleni uusi. Prosessin alussa luin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kokeilin monia eri sovelluksia, jotta pystyin valitsemaan mitkä soveltuvat oppaaseen parhaiten. Aihe oli itselleni oman oppimisen kannalta tärkeä, koska omat valmiudet digikasvatuksen toteuttamiseen kehittyivät prosessin aikana.
Työn toiminnallisena tuotoksena syntyi opas Pelastusarmeijan päiväkodille. Oppaassa on koottuna sovelluksia, joita voidaan hyödyntää opetuksessa. Ideana oli luoda vihkonen, josta on helppo katsoa sovellus ja lyhyt tiivistelmä oppimis- tarkoituksesta ja sovelluksen käytöstä. The purpose of this practical thesis was to develop the use of digital education in early childhood education. The aim of the thesis was to make a guide as a functional product. The subject of the thesis was selected by my own interest and by the wish of the Salvation Army of Pori. The thesis was limited to include only the group of children in age five and six. The purpose was to collect current information of digital education and it´s possibilities. Children and early childhood education workers have been taken into account in the thesis.
Theory part of the thesis contains basic information about digital education and how to take advantage of it in early childhood education. The theory part also processes a learning of children age five and six and early childhood educator’s role at digital education. The Curriculum for early childhood education is the basis of the digital education and that´s why theory part also contains gathered information about it.
The thesis process began by getting to know the topic which was new to me. At the beginning of the process, I read literature of the subject and tested different applications to choose the most suitable ones. The subject was important for my own learning as developing my own digital education skills during the process.
The functional output of the work was a guide for the Salvation Army daycare Centre. The guide contains a collection of applications that can be used in teaching. The idea was to create a booklet that makes it easy to view the application and a brief summary of how to use the application.
Teoriaosuus sisältää tietoa siitä mitä on digikasvatus ja miten sitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa on käsitelty myös 5–6-vuotiaiden lasten oppimista ja varhaiskasvattajien roolia digikasvatuksessa. Teoriaosuuteen on koottu tietoa varhaiskasvatussuunnitelmasta, koska se on toiminut pohjana sille mitä digikasvatus varhaiskasvatuksessa on.
Opinnäytetyön prosessi alkoi tutustumalla aiheeseen, koska aihe oli itselleni uusi. Prosessin alussa luin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kokeilin monia eri sovelluksia, jotta pystyin valitsemaan mitkä soveltuvat oppaaseen parhaiten. Aihe oli itselleni oman oppimisen kannalta tärkeä, koska omat valmiudet digikasvatuksen toteuttamiseen kehittyivät prosessin aikana.
Työn toiminnallisena tuotoksena syntyi opas Pelastusarmeijan päiväkodille. Oppaassa on koottuna sovelluksia, joita voidaan hyödyntää opetuksessa. Ideana oli luoda vihkonen, josta on helppo katsoa sovellus ja lyhyt tiivistelmä oppimis- tarkoituksesta ja sovelluksen käytöstä.
Theory part of the thesis contains basic information about digital education and how to take advantage of it in early childhood education. The theory part also processes a learning of children age five and six and early childhood educator’s role at digital education. The Curriculum for early childhood education is the basis of the digital education and that´s why theory part also contains gathered information about it.
The thesis process began by getting to know the topic which was new to me. At the beginning of the process, I read literature of the subject and tested different applications to choose the most suitable ones. The subject was important for my own learning as developing my own digital education skills during the process.
The functional output of the work was a guide for the Salvation Army daycare Centre. The guide contains a collection of applications that can be used in teaching. The idea was to create a booklet that makes it easy to view the application and a brief summary of how to use the application.