Kustomisaation kehittäminen mobiilipelissä
Niskanen, Jarkko (2023)
Niskanen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225643
Tiivistelmä
Pelialalla kilpailu on runsasta, ja uudentyyppiselle sisällölle on aina tarvetta. Tutkimuksellisella kehittämistyöllä selvitettiin kehitettävän mobiilipelin vastaavia toteutuksia ja pyrittiin löytämään uusia kustomisaatiototeutuksia. Selvitetyistä kustomisaatiototeutuksista etsittiin toistuvia teemoja, kehityskohteeksi valittiin tarrojen asettaminen ajoneuvoon ajallisesti kannattavimpana vaihtoehtona, ja tätä varten selvitettiin eri teknologioita toteutusta varten.
Tarrojen asetteluun löydettiin useampi teknologiavaihtoehto, Unityn tarjoamia sekä kolmannen osapuolen kehittämiä. Jokainen teknologiavaihtoehto käsiteltiin ja mahdollisuuksien mukaan kokeiltiin kehitettävässä kohteessa. Valittu teknologia oli jo ennestään hyödynnetty ajoradoilla, kuten seinään projektoitu spraymaalaus.
Työn tuloksena kehitettiin tarrojen asettelu Unityllä, joka muuntaa käyttäjän syötteet ajoneuvon paikalliseen koordinaatistoon, laskee piirtoalueen syvyyden, sekä yhdistää luodut tarrat yhdeksi peliobjektiksi. Tarrojen data muunnettiin JSON muotoon ja tallennettiin mobiililaitteelle salattuna. Yhdistämisen tuoma suorituskykymuutos mitattiin ruudunpäivitystestillä, jossa samalla varmistettiin, ettei tarrojen implementaatio heikentänyt pelin suorituskykyä.
Kehitystyön perusteella mobiilipelikehityksessä suuria objektimääriä tulee välttää, sillä ruudunpäivitysnopeus alkaa laskemaan hyvin nopeasti. Unityllä kehittäessä objektien skaalauksia ei lähtökohtaisesti tule muuttaa, sillä se tuo ongelmia myöhemmässä kohtaa, pahimmillaan suorituskykyongelmia. Käyttöliittymää suunnitellessa on hyvä huomioida mahdollisimman selkeät symbolit sekä pelaajan ensimmäinen kokemus uudesta ominaisuudesta.
Tarrojen asetteluun löydettiin useampi teknologiavaihtoehto, Unityn tarjoamia sekä kolmannen osapuolen kehittämiä. Jokainen teknologiavaihtoehto käsiteltiin ja mahdollisuuksien mukaan kokeiltiin kehitettävässä kohteessa. Valittu teknologia oli jo ennestään hyödynnetty ajoradoilla, kuten seinään projektoitu spraymaalaus.
Työn tuloksena kehitettiin tarrojen asettelu Unityllä, joka muuntaa käyttäjän syötteet ajoneuvon paikalliseen koordinaatistoon, laskee piirtoalueen syvyyden, sekä yhdistää luodut tarrat yhdeksi peliobjektiksi. Tarrojen data muunnettiin JSON muotoon ja tallennettiin mobiililaitteelle salattuna. Yhdistämisen tuoma suorituskykymuutos mitattiin ruudunpäivitystestillä, jossa samalla varmistettiin, ettei tarrojen implementaatio heikentänyt pelin suorituskykyä.
Kehitystyön perusteella mobiilipelikehityksessä suuria objektimääriä tulee välttää, sillä ruudunpäivitysnopeus alkaa laskemaan hyvin nopeasti. Unityllä kehittäessä objektien skaalauksia ei lähtökohtaisesti tule muuttaa, sillä se tuo ongelmia myöhemmässä kohtaa, pahimmillaan suorituskykyongelmia. Käyttöliittymää suunnitellessa on hyvä huomioida mahdollisimman selkeät symbolit sekä pelaajan ensimmäinen kokemus uudesta ominaisuudesta.