Purentafysiologisten asiakkaiden kokemuksia suuhygienistin videovälitteisestä etäneuvonnasta YTHS:llä
Kittilä, Marika (2023)
Kittilä, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090925534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090925534
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millaisena YTHS:n asiakkaat kokevat suuhygienistien toteuttaman
videovälitteisen etäneuvonnan ja millä tavalla he toteuttavat heille annettuja omahoito-ohjeita. Omahoidon toteutumista kysyttiin kuukauden kuluttua etäneuvontakäynnistä. Valtakunnallisella tasolla Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on ollut edelläkävijä suun terveydenhoidon etäneuvontojen toteuttamisessa jo vuodesta 2019. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat selvittämään etäneuvonnan kehittämisen tarpeita ja mahdollistaa tarkastelun etäneuvontaa tekevien suuhygienistien osaamisen kehittämisestä. Digitaalinen asiointi tukee yhdenvertaisuutta ja on paikasta riippumatonta. Sosiaali- ja terveysministeriön linjauksen mukaan digitalisaatio on yksi ratkaisu terveydenhoidon lisääntyvään kysyntään resurssien yhä pienentyessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä käytettiin Surveypal -verkkokyselyä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin YTHS:n asiakkaita, joilla ilmeni eri tasoisia purentaan liittyviä vaivoja. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millaisena YTHS:n purentavaivaiset asiakkaat kokevat suuhygienistien toteuttaman videovälitteisen etäneuvonnan. Tavoitteena oli kuvata, millaista apua asiakkaat kokevat saavansa suuhygienistin toteuttamasta videovälitteisestä etäneuvonnasta ja miten he toteuttavat etäneuvonnassa saamiaan oma-hoito-ohjeita. Tuloksia voidaan hyödyntää YTHS:n etäneuvontaa kehitettäessä sekä etäneuvontaa tekevien suuhygienistien osaamisen kehittämisessä.
Tutkimuksen tuloksesta ilmeni asiakkaiden kokema hyöty videovälitteisestä etäneuvonnasta. He kokivat videovälitteisen etäneuvontatilanteen terveyttä edistäväksi ja ammattimainen tuki oli hyödyllistä ilman fyysistä vastaanottokäyntiä. Asiakkaat kokivat omahoito-ohjeiden saamisen vidovälitteisenä onnistuvan hyvin. Tuloksista ilmeni asiakastyytyväisyys suuhygienistien toteuttamaa etäneuvontaa kohtaan ja vaikuttavuus ilmeni siten, että jo tietoisuus purentavaivoista helpottaa oloa. Videovälitteinen etäneuvonta on henkilökohtaista ja antaa hyvän mahdollisuuden vastavuoroiseen kommunikointiin.
YTHS:n asiakkaat näkivät videovälitteisen etäneuvonnan joustavana ja nykyaikaisena. Lähes kaikki vastaajat
hyötyivät etäneuvonnasta. Etäneuvontapalvelut ovat merkittävä lisä suun terveydenhoidon palvelutarjontaan ja YTHS:n asiakkaiden digitaaliset taidot tukevat YTHS:n etäneuvontojen kehittämistä. Laki digitaalisten
palveluiden tarjoamisesta velvoittaa YTHS:ää edistämään digitaalisten palveluiden saatavuutta ja etäneuvonnan on myös todettu olevan ennaltaehkäisevää, hyödyllistä ja toimivaa
videovälitteisen etäneuvonnan ja millä tavalla he toteuttavat heille annettuja omahoito-ohjeita. Omahoidon toteutumista kysyttiin kuukauden kuluttua etäneuvontakäynnistä. Valtakunnallisella tasolla Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on ollut edelläkävijä suun terveydenhoidon etäneuvontojen toteuttamisessa jo vuodesta 2019. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat selvittämään etäneuvonnan kehittämisen tarpeita ja mahdollistaa tarkastelun etäneuvontaa tekevien suuhygienistien osaamisen kehittämisestä. Digitaalinen asiointi tukee yhdenvertaisuutta ja on paikasta riippumatonta. Sosiaali- ja terveysministeriön linjauksen mukaan digitalisaatio on yksi ratkaisu terveydenhoidon lisääntyvään kysyntään resurssien yhä pienentyessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä käytettiin Surveypal -verkkokyselyä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin YTHS:n asiakkaita, joilla ilmeni eri tasoisia purentaan liittyviä vaivoja. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millaisena YTHS:n purentavaivaiset asiakkaat kokevat suuhygienistien toteuttaman videovälitteisen etäneuvonnan. Tavoitteena oli kuvata, millaista apua asiakkaat kokevat saavansa suuhygienistin toteuttamasta videovälitteisestä etäneuvonnasta ja miten he toteuttavat etäneuvonnassa saamiaan oma-hoito-ohjeita. Tuloksia voidaan hyödyntää YTHS:n etäneuvontaa kehitettäessä sekä etäneuvontaa tekevien suuhygienistien osaamisen kehittämisessä.
Tutkimuksen tuloksesta ilmeni asiakkaiden kokema hyöty videovälitteisestä etäneuvonnasta. He kokivat videovälitteisen etäneuvontatilanteen terveyttä edistäväksi ja ammattimainen tuki oli hyödyllistä ilman fyysistä vastaanottokäyntiä. Asiakkaat kokivat omahoito-ohjeiden saamisen vidovälitteisenä onnistuvan hyvin. Tuloksista ilmeni asiakastyytyväisyys suuhygienistien toteuttamaa etäneuvontaa kohtaan ja vaikuttavuus ilmeni siten, että jo tietoisuus purentavaivoista helpottaa oloa. Videovälitteinen etäneuvonta on henkilökohtaista ja antaa hyvän mahdollisuuden vastavuoroiseen kommunikointiin.
YTHS:n asiakkaat näkivät videovälitteisen etäneuvonnan joustavana ja nykyaikaisena. Lähes kaikki vastaajat
hyötyivät etäneuvonnasta. Etäneuvontapalvelut ovat merkittävä lisä suun terveydenhoidon palvelutarjontaan ja YTHS:n asiakkaiden digitaaliset taidot tukevat YTHS:n etäneuvontojen kehittämistä. Laki digitaalisten
palveluiden tarjoamisesta velvoittaa YTHS:ää edistämään digitaalisten palveluiden saatavuutta ja etäneuvonnan on myös todettu olevan ennaltaehkäisevää, hyödyllistä ja toimivaa