Näytä suppeat kuvailutiedot

Tuuppauksen hyödyntäminen digitaalisessa ympäristössä - personoituun ravitsemustietoon perustuvan palvelun kehittäminen palvelumuotoilun avulla

Juslenius, Leena (2023)

dc.contributor.authorJuslenius, Leena
dc.date.accessioned2023-09-18T11:52:44Z
dc.date.available2023-09-18T11:52:44Z
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/806657
dc.description.abstractHyvinvointi on yksi tämän hetken vahvimmista ruokatrendeistä ja kuluttajien kiinnostuksen ruoan terveysvaikutuksia kohtaan ennustetaan jatkuvan myös tulevaisuudessa. Tästä huolimatta moni ihminen tekee arjessaan ruokavalintoja, jotka ovat terveydelle haitallisia ja elintavoista johtuvat sairaudet ovat yhä yleisempiä. Kuluttajien terveyden edistämiseksi tarvitaan monipuolisia ratkaisuja ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Yksi tapa edistää terveellisiä ruokavalintoja on vaikuttaa kuluttajan valintaan valintamuotoilun ja tuuppauksen avulla. Ruoan tilaaminen verkosta on kasvanut viime vuosina, siksi digitaalinen tuuppaus on lupaava tapa ohjata ihmisen valintoja terveydelle edulliseen suuntaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää, miten ihminen tekee ruokaan liittyviä valintoja, mitkä käyttäytymisen mallit ohjaavat niitä ja miten kauppa voi tukea asiakkaan hyvinvointia edistäviä ruokaostoksia digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi tavoitteena oli kerätä tietoa tuuppauksesta ja tutkia, miten digitaalista tuuppausta voidaan hyödyntää personoituun ravitsemustietoon perustuvan palvelun kehittämisessä. Työn viitekehyksen ensimmäinen osa tutki ihmisen ruokakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia motiiveja ja haasteita. Käyttäytymiseen perehdyttiin tarkastelemalla automaattista tai harkinnanvaraista päätöksentekoa sekä valintoja ohjaavia heuristiikkoja. Terveyskäyttäytymistä tutkittiin myös eri teorioiden valossa sekä tapojen merkityksen kautta. Viitekehyksen toinen osa käsitteli tuuppausta ja digitaalisen tuuppauksen käytännön toteutusta. Työn kehittämisen välineenä toimi palvelumuotoilu. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto kattoi kahdeksan teemahaastattelua ja kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimustulosten perusteella muodostettiin kaksi asiakaspersoonaa, lisäksi työn pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia ravitsemuspalvelun jatkokehitystä ja tuuppauksen toteuttamista varten. Työn tutkimustulosten perusteella ihmisen ruokavalintoihin vaikuttavissa haasteissa korostui terveellisen ruoan hinta, perheen erilaiset makumieltymykset sekä arjen kiire ja ihmisen oma jaksaminen. Ruokailuun vaikuttavia tekijöitä olivat ennen kaikkea ruoan maku sekä ruoan ja reseptiikan tuttuus. Tuttuutta perusteltiin erityisesti helppouden ja nopeuden takia mutta myös perheen makumieltymysten vuoksi. Haastattelujen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, kuinka ihmisen ruokakäyttäytymiseen liittyvien päätösten taustalla on yhä enemmän stressin kaltaisia kognitiivisia tekijöitä. Tuttujen tuotteiden valinta on yhteydessä saatavuus heuristiikkaan, jossa ihminen hyödyntää päätöksenteossa ensimmäisenä mieleen tullutta tietoa. Valinnan ylikuormitus sekä tunnepohjaiset ja ympäristölliset tekijät olivat esimerkkejä muista haastatteluissa esille nousseista päätöksenteon heuristiikoista. Tutut rutiinit helpottivat arjen ruokasuunnittelua, mutta ruokavalintoihin liittyvät rutiinit saattoivat olla hyvin erilaisia ja toisinaan myös epäloogisia.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleTuuppauksen hyödyntäminen digitaalisessa ympäristössä - personoituun ravitsemustietoon perustuvan palvelun kehittäminen palvelumuotoilun avulla-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2023091825939-
dc.subject.specializationElämystalous ja palveluiden kehittäminen-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysoruokatottumukset-
dc.subject.ysoterveyskäyttäytyminen-
dc.subject.ysoterveyden edistäminen-
dc.subject.ysoravitsemus-
dc.subject.ysokäyttäytymistaloustiede-
dc.subject.ysokäyttäytymismallit-
dc.subject.ysopalvelumuotoilu-
dc.subject.ysohyvinvointi-
dc.subject.disciplineLiiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p3670|http://www.yso.fi/onto/yso/p5527|http://www.yso.fi/onto/yso/p8576|http://www.yso.fi/onto/yso/p11100|http://www.yso.fi/onto/yso/p12732|http://www.yso.fi/onto/yso/p22256|http://www.yso.fi/onto/yso/p1397|http://www.yso.fi/onto/yso/p5748|http://www.yso.fi/onto/yso/p14373|http://www.yso.fi/onto/yso/p2762fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot