Oppiva työterveyshuollon osaajatiimi: tiedon johtamisen toimintamalli
Järvinen, Marjaana (2023)
Järvinen, Marjaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työterveyshuollon moniammatillisten
tiimien vuorovaikutusta, viestintää ja tiedon jalostumista tukevia toimintamal leja. Tavoitteena oli moniammatillisten tiimien jatkuvaa oppimista ja työhyvin vointia tukeva vuorovaikutuksellinen toiminta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä määräl listä että laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelminä olivat
työterveyshoitajien (n=15) sähköinen kysely ja vastaavien työterveyshoitajien
(n=4) teemahaastattelu. Analyysimenetelminä käytettiin määrällistä analyysia
sekä sisällönanalyysia. Kyselyn avulla selvitettiin, millaiseksi työterveyshoitajat
kokevat moniammatillisten tiimien vuorovaikutuksen ja mitkä asiat edistävät ja
estävät tiedon jalostumista tiimeissä. Vastaavien työterveyshoitajien haastat telussa kartoitettiin heidän mielipiteitään tiimien vuorovaikutusta ja tiedon ja lostumista tukevan tiedon johtamisen keinoista.
Tiimien vuorovaikutus ja viestintä koettiin toimivaksi ja tiedon jalostumista tu kevaksi. Tiimeissä vallitsi kehittämismyönteinen ja psykososiaalisesti turvalli nen ilmapiiri, jossa tunnistetaan sen kaikkien jäsenten osaaminen. Tiimeillä oli
hyvä mahdollisuus valita oman toimintansa kannalta toimivimmat vuorovaiku tus- ja viestintäkeinot sekä varata tiimityölle tarvittavasti aikaa.
Tiimityön haasteena tunnistettiin tiimin kaikkien jäsenten sitoutuminen tiimityö hön. Tulosten perusteella tiimit eivät arvioi, suunnittele ja kehitä toimintaansa
säännöllisesti.
Vastaavat työterveyshoitajat käyttivät tiedon johtamisen keinoina tiimityön tu kemista ja seurantaa sekä kannustivat tiedon jakamiseen.
Opinnäytetyö tuotti konkreettisen SECI-mallin mukaisen mallinnuksen tiedon
johtamisen toimintamallista esihenkilötyön tueksi.
tiimien vuorovaikutusta, viestintää ja tiedon jalostumista tukevia toimintamal leja. Tavoitteena oli moniammatillisten tiimien jatkuvaa oppimista ja työhyvin vointia tukeva vuorovaikutuksellinen toiminta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä määräl listä että laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelminä olivat
työterveyshoitajien (n=15) sähköinen kysely ja vastaavien työterveyshoitajien
(n=4) teemahaastattelu. Analyysimenetelminä käytettiin määrällistä analyysia
sekä sisällönanalyysia. Kyselyn avulla selvitettiin, millaiseksi työterveyshoitajat
kokevat moniammatillisten tiimien vuorovaikutuksen ja mitkä asiat edistävät ja
estävät tiedon jalostumista tiimeissä. Vastaavien työterveyshoitajien haastat telussa kartoitettiin heidän mielipiteitään tiimien vuorovaikutusta ja tiedon ja lostumista tukevan tiedon johtamisen keinoista.
Tiimien vuorovaikutus ja viestintä koettiin toimivaksi ja tiedon jalostumista tu kevaksi. Tiimeissä vallitsi kehittämismyönteinen ja psykososiaalisesti turvalli nen ilmapiiri, jossa tunnistetaan sen kaikkien jäsenten osaaminen. Tiimeillä oli
hyvä mahdollisuus valita oman toimintansa kannalta toimivimmat vuorovaiku tus- ja viestintäkeinot sekä varata tiimityölle tarvittavasti aikaa.
Tiimityön haasteena tunnistettiin tiimin kaikkien jäsenten sitoutuminen tiimityö hön. Tulosten perusteella tiimit eivät arvioi, suunnittele ja kehitä toimintaansa
säännöllisesti.
Vastaavat työterveyshoitajat käyttivät tiedon johtamisen keinoina tiimityön tu kemista ja seurantaa sekä kannustivat tiedon jakamiseen.
Opinnäytetyö tuotti konkreettisen SECI-mallin mukaisen mallinnuksen tiedon
johtamisen toimintamallista esihenkilötyön tueksi.