PDM-järjestelmän hankintaprosessin aloitus
Nurmi, Antti (2023)
Nurmi, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926014
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käynnistettiin prosessi PDM-järjestelmän hankkimiseksi Allstars Projectille. Allstars Project on lasirakenteiden kokonaistoimituksia risteilijöihin toimittava yritys. Yrityksessä oli jo ennen opinnäytetyötä tehty päätös tuotetiedon hallinnan parantamisesta, mutta varsinaista prosessia ei vielä ollut aloitettu. Yrityksen tärkeimpänä tavoitteena PDM-järjestelmän hankinnan myötä on suunnittelutyön tehostaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää PDM-järjestelmän hankintaan tähtäävä prosessi.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan tuotetiedon hallintaan ja pohditaan mitä kaikkea PDM-järjestelmän hankinnassa yrityksen pitää ottaa huomioon. Soveltavassa osassa yritykselle suoritetaan PDM-tarvekartoitus, missä käydään läpi yrityksen tämänhetkinen tuotetiedon hallinnan tila ja selvitetään yrityksen toiveet PDM-järjestelmältä. Lisäksi tarvekartoitukseen nojaten pohditaan seuraavia askeleita PDM-järjestelmän hankinnassa. Soveltava osuus toteutettiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, projektipäällikköä ja suunnittelijaa.
Nykytilan kartoituksessa nousi esille suurimpana puutteena, ja jopa jonkinasteisena PDM-järjestelmän hankinnan esteenä, ohjeistuksen ja yhtenäisen suunnittelutavat puuttuminen. Muut huomiot haastatteluissa keskittyivät lähinnä PDM-järjestelmältä toivottuihin ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät, sillä hankintaprosessi lähti liikkeelle ja seuraavat toimenpiteet ovat tiedossa. Prosessin aloitusta voi pitää onnistuneena, vaikka työtä PDM-järjestelmän käyttöönotossa vielä runsaasti onkin.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan tuotetiedon hallintaan ja pohditaan mitä kaikkea PDM-järjestelmän hankinnassa yrityksen pitää ottaa huomioon. Soveltavassa osassa yritykselle suoritetaan PDM-tarvekartoitus, missä käydään läpi yrityksen tämänhetkinen tuotetiedon hallinnan tila ja selvitetään yrityksen toiveet PDM-järjestelmältä. Lisäksi tarvekartoitukseen nojaten pohditaan seuraavia askeleita PDM-järjestelmän hankinnassa. Soveltava osuus toteutettiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, projektipäällikköä ja suunnittelijaa.
Nykytilan kartoituksessa nousi esille suurimpana puutteena, ja jopa jonkinasteisena PDM-järjestelmän hankinnan esteenä, ohjeistuksen ja yhtenäisen suunnittelutavat puuttuminen. Muut huomiot haastatteluissa keskittyivät lähinnä PDM-järjestelmältä toivottuihin ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät, sillä hankintaprosessi lähti liikkeelle ja seuraavat toimenpiteet ovat tiedossa. Prosessin aloitusta voi pitää onnistuneena, vaikka työtä PDM-järjestelmän käyttöönotossa vielä runsaasti onkin.