Oppilaiden palaute kuraattorityötä kehittämässä: kyselytutkimus Savonlinnan peruskoulujen 9.-luokkalaisille
Poutanen, Hanna (2023)
Poutanen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoite oli luoda oppilaiden käyttöön uusi väylä aktiiviseen osallistumiseen ja palautteen antamiseen opiskeluhuollon kuraattoripalveluihin liittyen. Tarkoituksena oli samalla myös tuottaa Savonlinnan alueella toimiville opiskeluhuollon kuraattoreille uutta ymmärrystä asiakaskuntansa mielipiteistä ja kehittämisehdotuksista työn suunnittelun tueksi. Tutkimuskysymykset olivat: mitkä asiat vaikuttavat kuraattorityön saavutettavuuteen ja minkälaisia kokemuksia ja kehittämisideoita savonlinnalaisilla peruskoululaisilla on kuraattoripalveluihin liittyen?
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsiteltiin kuraattorityön tavoitetta ja asiakaslähtöistä työotetta sekä oppilaiden osallisuutta ja osallistumista yhteisönsä toimintaan. Yksilön osallisuutta tukemalla on mahdollisuus tukea kiinnittymistä yhteisöön. Teoriaosuudessa on myös avattu ajatuksia siitä, miten oman päivittäisen toimintaympäristönsä vaikuttamismahdollisuuksien käyttäminen lisää sekä yksilön hyvinvointia että merkityksellisyyden kokemusta. Opiskeluhuollon kuraattoreilla on mahdollisuus toimia sosiaalipedagogisella työotteella vaikuttaen toimillaan kouluyhteisönsä osallistavan toimintakulttuurin rakentamiseen ja kouluhyvinvoinnin vahvistamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Palautekysely toteutettiin savonlinnalaisten peruskoulun 9.-luokkalaisten keskuudessa keväällä 2023 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti jäi pieneksi (19,3 %), mutta silti vastauksista on luettavissa samoja piirteitä, joita on valtakunnallisesti opiskeluhuollon kuraattorityöstä raportoitu viime vuosina.
Aineiston avulla saadut tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa kuraattorityön asiakkaista on saanut yksilökohtaista tukea opiskeluhuollon kuraattoreilta mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Vastauksista kävi myös ilmi, että kuraattorityön saavutettavuutta olisi tarve kehittää tiedottamalla opiskeluhuollon kuraattorityön sisällöistä sekä tekemällä kuraattoria henkilönä tunnetummaksi kouluyhteisön sisällä. Näiden kahden löydöksen välillä on tulkittavissa yhteys: kuraattorin työajan painottuessa yksilötyöhön yhteisöllinen työ ja työntekijän tunnettavuus kärsivät. Tämän lisäksi kyselyn vastauksista on luettavissa, että oppilaat arvostavat nykyisistä kuraattorityön toimintamalleista sähköisiä yhteydenottokanavia, kuraattorin dialogista työotetta ja lyhyttä jonotusaikaa.
Asiasanat: kuraattorityö, kehittäminen, palautekysely, osallisuus, osallistuminen, kouluhyvinvointi
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsiteltiin kuraattorityön tavoitetta ja asiakaslähtöistä työotetta sekä oppilaiden osallisuutta ja osallistumista yhteisönsä toimintaan. Yksilön osallisuutta tukemalla on mahdollisuus tukea kiinnittymistä yhteisöön. Teoriaosuudessa on myös avattu ajatuksia siitä, miten oman päivittäisen toimintaympäristönsä vaikuttamismahdollisuuksien käyttäminen lisää sekä yksilön hyvinvointia että merkityksellisyyden kokemusta. Opiskeluhuollon kuraattoreilla on mahdollisuus toimia sosiaalipedagogisella työotteella vaikuttaen toimillaan kouluyhteisönsä osallistavan toimintakulttuurin rakentamiseen ja kouluhyvinvoinnin vahvistamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Palautekysely toteutettiin savonlinnalaisten peruskoulun 9.-luokkalaisten keskuudessa keväällä 2023 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti jäi pieneksi (19,3 %), mutta silti vastauksista on luettavissa samoja piirteitä, joita on valtakunnallisesti opiskeluhuollon kuraattorityöstä raportoitu viime vuosina.
Aineiston avulla saadut tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa kuraattorityön asiakkaista on saanut yksilökohtaista tukea opiskeluhuollon kuraattoreilta mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Vastauksista kävi myös ilmi, että kuraattorityön saavutettavuutta olisi tarve kehittää tiedottamalla opiskeluhuollon kuraattorityön sisällöistä sekä tekemällä kuraattoria henkilönä tunnetummaksi kouluyhteisön sisällä. Näiden kahden löydöksen välillä on tulkittavissa yhteys: kuraattorin työajan painottuessa yksilötyöhön yhteisöllinen työ ja työntekijän tunnettavuus kärsivät. Tämän lisäksi kyselyn vastauksista on luettavissa, että oppilaat arvostavat nykyisistä kuraattorityön toimintamalleista sähköisiä yhteydenottokanavia, kuraattorin dialogista työotetta ja lyhyttä jonotusaikaa.
Asiasanat: kuraattorityö, kehittäminen, palautekysely, osallisuus, osallistuminen, kouluhyvinvointi