Miten COVID-19 ja työtaistelu ovat vaikuttaneet sairaanhoitoalan opiskelijoihin
Puskala, Sami (2023)
Puskala, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926027
Tiivistelmä
Korona -ja työtaistelun aikana sairaanhoitoalalla tapahtui merkittäviä muutoksia ja työn kuormittavuus lisääntyi sairaanhoitajien työnkuvassa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten muun muassa. opetuksen järjestämiseen tehdyt muutokset koronan vuoksi on koettu opiskelijoiden keskuudessa. Ovatko COVID-19 ja työtaistelu vaikuttaneet esimerkiksi opiskelijoiden motivaatioon, jaksamiseen, haluun jatkaa opintoja ja työllistyä alalle.
Tätä opinnäytetyötä varten on tehty Webropol -kyselylomake, jonka avulla kysely suoritettiin. Kysely lähetettiin 2.–4. vuoden opiskelijoille eräässä ammattikorkeakoulussa. Kaikki opiskelijat olivat sairaanhoitoalan opiskelijoita. 86 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Lomakkeessa oli 10 kysymystä, joista neljä oli taustakysymyksiä, neljä oli Likertin asteikon kysymyksiä ja kaksi oli avointa kysymystä. Kaikki kysymykset on analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Vastaukset on tilastoitu prosentuaalisesti ja esitetty selkein pylväsdiagrammein.
Opinnäytetyön tuloksissa selviää monessa kohtaa vastaajien kokemukset puolesta ja vastaan tasaisesti. Tuen saamisessa vastaajat kokivat enemmän jääneensä vaille tukea. Opiskelijat kokivat korona-ajan muutokset opetuksen järjestämisessä osittain hyvinä ja osittain huonoina. Vastaajat kokivat, että kaikkia mahdollisuuksia opetuksessa ei hyödynnetty riittävästi. Suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä opiskelualansa valintaan.
Opinnäytetyön kyselyssä selvisi myös se, että opiskelijat kokivat, ettei opetuksessa käytetä riittävästi hyväksi uutta ja opittua teknologiaa, joka korona aikana otettiin käyttöön. Korona -ajan jälkeen palattiin entiseen lähiopiskeluun unohtaen hybridiopiskelun tai etäopiskelun mahdollisuudet kokonaan. Työtaistelun koettiin olevan hyvä asia. Palkankorotuksien nähtiin tuovan arvostusta niin koulutukselle kuin alalle, mutta lopputulokseen oltiin suurimmaksi osaksi pettyneitä. Sairaanhoidon työkentällä koetaan ongelmia muun muassa. jaksamisen ja motivaation kanssa, mikä näkyy myös kyselyn vastauksissa.
Kyselyssä selviää, että opiskelijat viihtyvät koulussa ja varsinkin luokkaympäristössä. He nauttivat läheisistä kontakteista opiskelutovereihinsa ja pitävät yhteisöllisyyttä tärkeänä ja tätä he korona-ajan opetuksessa jäivätkin kaipaamaan.
Tätä opinnäytetyötä varten on tehty Webropol -kyselylomake, jonka avulla kysely suoritettiin. Kysely lähetettiin 2.–4. vuoden opiskelijoille eräässä ammattikorkeakoulussa. Kaikki opiskelijat olivat sairaanhoitoalan opiskelijoita. 86 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Lomakkeessa oli 10 kysymystä, joista neljä oli taustakysymyksiä, neljä oli Likertin asteikon kysymyksiä ja kaksi oli avointa kysymystä. Kaikki kysymykset on analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Vastaukset on tilastoitu prosentuaalisesti ja esitetty selkein pylväsdiagrammein.
Opinnäytetyön tuloksissa selviää monessa kohtaa vastaajien kokemukset puolesta ja vastaan tasaisesti. Tuen saamisessa vastaajat kokivat enemmän jääneensä vaille tukea. Opiskelijat kokivat korona-ajan muutokset opetuksen järjestämisessä osittain hyvinä ja osittain huonoina. Vastaajat kokivat, että kaikkia mahdollisuuksia opetuksessa ei hyödynnetty riittävästi. Suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä opiskelualansa valintaan.
Opinnäytetyön kyselyssä selvisi myös se, että opiskelijat kokivat, ettei opetuksessa käytetä riittävästi hyväksi uutta ja opittua teknologiaa, joka korona aikana otettiin käyttöön. Korona -ajan jälkeen palattiin entiseen lähiopiskeluun unohtaen hybridiopiskelun tai etäopiskelun mahdollisuudet kokonaan. Työtaistelun koettiin olevan hyvä asia. Palkankorotuksien nähtiin tuovan arvostusta niin koulutukselle kuin alalle, mutta lopputulokseen oltiin suurimmaksi osaksi pettyneitä. Sairaanhoidon työkentällä koetaan ongelmia muun muassa. jaksamisen ja motivaation kanssa, mikä näkyy myös kyselyn vastauksissa.
Kyselyssä selviää, että opiskelijat viihtyvät koulussa ja varsinkin luokkaympäristössä. He nauttivat läheisistä kontakteista opiskelutovereihinsa ja pitävät yhteisöllisyyttä tärkeänä ja tätä he korona-ajan opetuksessa jäivätkin kaipaamaan.