Pilven haituvilla – Rentoutusharjoituksia lapsille
Pihlajaviita, Juulia (2023)
Pihlajaviita, Juulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926038
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa valmis, visuaalisesti miellyttävä ja helppokäyttöinen rentoutuskorttikokoelma, työväline rentoutustaitojen harjoittelemisen tueksi ja lapsen kokeman kuormittavuuden purkamiseksi sekä ennaltaehkäisemiseksi, varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön.
Rentoutuskorttikokoelma on suunniteltu käytettäväksi 4–6- vuotiaiden lasten kanssa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ryhmä- ja yksilötyöskentelyssä, tarjoten välineen harjoitella rentoutumisen taitoja, pysähtymistä ja hiljentymistä yhdessä. Työelämäyhteistyönä korttikokoelma tehtiin Meri-Porin päiväkodin henkilökunnan ja lasten käyttöön.
Työn teoreettisen tietoperustan laadin kuvaamaan lapsen kuormituksen syitä ja seurauksia, rentoutumisen säätelymekanismeja ja vaikutuksia, rentoutumisen merkitystä lapsen oppimisen ja vuorovaikutussuhteiden tukemisessa. Erilaisia rentoutusmenetelmiä tutkien, rakensin perustan, jonka pohjalta loin rentoutuskorttikokoelman ja sen käyttöä tukevan käyttäjän oppaan ratkaisukeskeistä näkökulmaa käyttäen. Rentoutuskorttikokoelman ja käyttäjän oppaan täydet tekijänoikeudet säilytän itselläni. Materiaalia ei ole lupa kopioida.
Rentoutuskorttikokoelma on suunniteltu käytettäväksi 4–6- vuotiaiden lasten kanssa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ryhmä- ja yksilötyöskentelyssä, tarjoten välineen harjoitella rentoutumisen taitoja, pysähtymistä ja hiljentymistä yhdessä. Työelämäyhteistyönä korttikokoelma tehtiin Meri-Porin päiväkodin henkilökunnan ja lasten käyttöön.
Työn teoreettisen tietoperustan laadin kuvaamaan lapsen kuormituksen syitä ja seurauksia, rentoutumisen säätelymekanismeja ja vaikutuksia, rentoutumisen merkitystä lapsen oppimisen ja vuorovaikutussuhteiden tukemisessa. Erilaisia rentoutusmenetelmiä tutkien, rakensin perustan, jonka pohjalta loin rentoutuskorttikokoelman ja sen käyttöä tukevan käyttäjän oppaan ratkaisukeskeistä näkökulmaa käyttäen. Rentoutuskorttikokoelman ja käyttäjän oppaan täydet tekijänoikeudet säilytän itselläni. Materiaalia ei ole lupa kopioida.