Taiteen ja tieteen yhteistyö : kokemuksia yhteishankkeista
Jänis, Matleena (2023)
Jänis, Matleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126110
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan taiteilijoiden ja tieteilijöiden kokemuksia taiteen ja tieteen välisistä yhteistyöhankkeista. Tutkimus perustuu teemahaastatteluihin, olemassa oleviin tutkimusaineistoihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin yhteishankkeista. Taiteen ja tieteen väliset hankkeet ovat ajankohtainen ilmiö, johon eri alojen toimijoita kannustetaan rahoittajien taholta. Yhteistyön avulla pyritään usein käsittelemään suuria yhteiskunnallisia kysymyksiä kuten ilmastonmuutosta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa käytännön kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota taiteilijat ja tieteilijät voivat soveltaa oman asiantuntijuutensa kehittämisessä.
Opinnäytetyö osoittaa, että taiteen ja tieteen välisissä hankkeissa kohdataan moninaisia haasteita ja niissä liikutaan usein rajapinnoilla, joilta etsitään uusia näkökulmia, työtapoja ja yleisöjä. Rajapinnat voivat tuottaa ennakoimattomia oivalluksia, vaikeasti luokiteltavia anomalioita sekä uusia taiteen ja tieteen tekemisen väyliä ja maailman hahmottamisen tapoja. Onnistuneen yhteistyön edellytys on hankkeen resurssien tasainen jako, taiteen ja tieteen autonomian kunnioittaminen sekä avoimuus dialogille. Taiteen ja tieteen välisen rajapinnan tulosten arvostusta tulisi lisätä, mikäli yhteistyöstä toivotaan ratkaisua suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Parhaimmillaan yhteistyö voi tuottaa ulostuloja, jotka puhuttelevat laajaa yleisöä. The thesis explores the experiences of artists and scientists in collaborative projects between art and science. The qualitative research is based on thematic interviews, existing research materials and the author's own experiences of art- science projects. Art-science projects are a current phenomenon, encouraged by arts and research funders. Collaboration often aims to address major societal issues such as climate change. The aim of this thesis is to produce knowledge based on practical experience that artists and scientists can apply to develop their own expertise.
The thesis shows that art-science projects face a variety of challenges and operate at the interface, seeking new perspectives, audiences and ways of working. These interfaces can produce unpredictable discoveries, hard-to- classify anomalies, new ways of doing art and science and new ways of perceiving the world.
Successful cooperation requires a fair sharing of project resources, respect for the autonomy of art and science and openness to dialogue. The results of the interface between art and science should be better appreciated if cooperation is to be a solution to major societal issues. At their best, collaboration can produce outputs that go deep into their subject matter and appeal to a wide audience.
Opinnäytetyö osoittaa, että taiteen ja tieteen välisissä hankkeissa kohdataan moninaisia haasteita ja niissä liikutaan usein rajapinnoilla, joilta etsitään uusia näkökulmia, työtapoja ja yleisöjä. Rajapinnat voivat tuottaa ennakoimattomia oivalluksia, vaikeasti luokiteltavia anomalioita sekä uusia taiteen ja tieteen tekemisen väyliä ja maailman hahmottamisen tapoja. Onnistuneen yhteistyön edellytys on hankkeen resurssien tasainen jako, taiteen ja tieteen autonomian kunnioittaminen sekä avoimuus dialogille. Taiteen ja tieteen välisen rajapinnan tulosten arvostusta tulisi lisätä, mikäli yhteistyöstä toivotaan ratkaisua suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Parhaimmillaan yhteistyö voi tuottaa ulostuloja, jotka puhuttelevat laajaa yleisöä.
The thesis shows that art-science projects face a variety of challenges and operate at the interface, seeking new perspectives, audiences and ways of working. These interfaces can produce unpredictable discoveries, hard-to- classify anomalies, new ways of doing art and science and new ways of perceiving the world.
Successful cooperation requires a fair sharing of project resources, respect for the autonomy of art and science and openness to dialogue. The results of the interface between art and science should be better appreciated if cooperation is to be a solution to major societal issues. At their best, collaboration can produce outputs that go deep into their subject matter and appeal to a wide audience.