Ilmastoahdistuneisuuden ilmeneminen lapsilla ja nuorilla
Lintulahti, Miina (2023)
Lintulahti, Miina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ajankohtaisen ja suomenkielisen tiedon tuottaminen alle 29-vuotiaiden lasten ja nuorten ilmastoahdistuneisuuden ilmenemisestä. Työn tavoitteena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla yhdistää
jo valmiiksi saatavilla olevaa tietoa lasten ja nuorten ilmastoahdistuneisuuden
ilmenemisestä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yleisesti ahdistuneisuutta, ympäristö- ja ilmastoahdistuneisuutta, ympäristötunteita, lasten ja
nuorten ilmastoahdistuneisuutta sekä vanhempien ja koulun tukea ilmastoahdistuneisuuteen. Teoreettisen osuuden sisältö kerättiin kansainvälisistä sekä
suomenkielisistä artikkeleista ja tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen etsittiin vastauksia 11 tutkimuksesta ja kahdesta katsaustyyppisestä artikkelista. Aineiston analyysin
avulla aineistoista poimittiin ja eroteltiin tutkimuskysymykseen vastaavia teemoja. Teemat jaoteltiin ylä- ja alakategorioihin.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan lapset ja nuoret kokevat maailmanlaajuisesti
ilmastoahdistuneisuutta, huolta tulevaisuudesta sekä muita negatiivisia tunteita liittyen ilmastonmuutokseen. Lapset ja nuoret kokevat myös pettymystä
päätöksentekijöiden ja valta-asemassa olevien henkilöiden toimettomuuteen
ilmastonlämpenemisen hidastamisessa. Myös medialla on oma roolinsa ilmastoahdistuneisuuden sekä muiden ilmastotunteiden kokemisessa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat myös lasten ja nuorten käyttävän erilaisia selviytymiskeinoja ilmastokriisiin liittyvien tunteiden hallitsemisessa.
jo valmiiksi saatavilla olevaa tietoa lasten ja nuorten ilmastoahdistuneisuuden
ilmenemisestä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yleisesti ahdistuneisuutta, ympäristö- ja ilmastoahdistuneisuutta, ympäristötunteita, lasten ja
nuorten ilmastoahdistuneisuutta sekä vanhempien ja koulun tukea ilmastoahdistuneisuuteen. Teoreettisen osuuden sisältö kerättiin kansainvälisistä sekä
suomenkielisistä artikkeleista ja tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen etsittiin vastauksia 11 tutkimuksesta ja kahdesta katsaustyyppisestä artikkelista. Aineiston analyysin
avulla aineistoista poimittiin ja eroteltiin tutkimuskysymykseen vastaavia teemoja. Teemat jaoteltiin ylä- ja alakategorioihin.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan lapset ja nuoret kokevat maailmanlaajuisesti
ilmastoahdistuneisuutta, huolta tulevaisuudesta sekä muita negatiivisia tunteita liittyen ilmastonmuutokseen. Lapset ja nuoret kokevat myös pettymystä
päätöksentekijöiden ja valta-asemassa olevien henkilöiden toimettomuuteen
ilmastonlämpenemisen hidastamisessa. Myös medialla on oma roolinsa ilmastoahdistuneisuuden sekä muiden ilmastotunteiden kokemisessa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat myös lasten ja nuorten käyttävän erilaisia selviytymiskeinoja ilmastokriisiin liittyvien tunteiden hallitsemisessa.