Perehdyttäminen taloushallintotyöhön: opiskelijoiden kokemuksia perehdyttämisestä taloushallintotyöhön työharjoittelussa
Peltoniemi, Eetu (2023)
Peltoniemi, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426247
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää, miten hyvin perehdytys tapahtuu taloushallintoalan työpaikoilla työharjoittelussa sekä millaista perehdytys on harjoittelupaikalla. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten SeAMKista harjoittelussa olevat tai olleet opiskelijat kokevat perehdyttämisen ja millaista perehdytystapaa, lähiperehdytystä, etäperehdytystä tai hybridimallia, he suosivat. Perehdyttämisen voi jakaa kolmeen kategoriaan. Perinteinen lähiopetus tapahtuu työpaikalla. Modernimpi etäopetus tapahtuu etänä erilaisilla tavoilla, kuten keskustelusovellusten, esim. Teamsin välityksellä sekä taloushallintojärjestelmien sovelluksista löytyvillä tiedoilla, ohjeilla ja opastuksilla. Kolmas vaihtoehto on hybridiperehdyttäminen, jossa hyödynnetään molempia edellä mainittuja malleja.
Aineistonkeruu tapahtui kahden eri vuosikurssin taloushallinnon opiskelijoille kohdistetulla kyselyllä. Tutkimuskyselyssä yhdistyi kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, vaikka alkuperäisenä tarkoituksena olikin käyttää enemmän määrällistä tutkimusotetta.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat suosivat lähiperehdyttämistä aina, kun on mahdollista, mutta he eivät näe etäperehdytyksessäkään suurempia ongelmia. Tämän lisäksi monet heistä katsoivat hybridimallin olevan toimiva, jos se on suunniteltu huolella eivätkä tärkeimmät asiat jää perehdyttäviksi vain digitaalisesti.
Aineistonkeruu tapahtui kahden eri vuosikurssin taloushallinnon opiskelijoille kohdistetulla kyselyllä. Tutkimuskyselyssä yhdistyi kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, vaikka alkuperäisenä tarkoituksena olikin käyttää enemmän määrällistä tutkimusotetta.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat suosivat lähiperehdyttämistä aina, kun on mahdollista, mutta he eivät näe etäperehdytyksessäkään suurempia ongelmia. Tämän lisäksi monet heistä katsoivat hybridimallin olevan toimiva, jos se on suunniteltu huolella eivätkä tärkeimmät asiat jää perehdyttäviksi vain digitaalisesti.