Suunnitelma 10–12-vuotiaiden koululaisten lautapelitoiminnan organisoimiseksi Viikin kirjastossa
Kangasjärvi, Anna (2023)
Kangasjärvi, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092326237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092326237
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on laatia suunnitelma 10–12-vuotiaiden koululaisten säännöllisen lautapelitoiminnan organisoimiseksi Viikin kirjastossa. Opinnäytetyöni tärkein tutkimuskysymys on, miten koululaisten lautapelitoimintaa kannattaa järjestää kirjastoissa. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastatteluja, jotka toteutin kolmelle kirjaston työntekijälle, jotka olivat järjestäneet lautapelitoimintaa koululaisille aiemmin.
Rakensin opinnäytetyöni teoreettista perustaa etsimällä kehityspsykologiasta tietoa 10–12-vuotiaista ja siitä miten positiivista kehitystä voidaan tukea harrastustoiminnassa. Lisäksi luin tapahtumamarkkinoinnista ja tapahtumien järjestämisestä Helena Vallon ja Eija Häyrisen kirjasta Tapahtuma on tilaisuus (2016). Käytin sitä runkona, kun analysoin haastattelun tuloksia ja laadin suunnitelmaa.
Kaikki haastateltavani olivat kiinnostuneita lautapeleistä ja heillä oli kokemusta lautapelitoiminnan järjestämisestä koululaisille, joten sain haastatteluista vastauksen tutkimuskysymykseeni. Haastatteluista saamastani tutkimusmateriaalista oli hyötyä lautapelitoiminnan suunnittelussa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena muodostui opas lautapelitoiminnan järjestämiseen. Se on tarkoitettu Viikin kirjaston työntekijöille ja on opinnäytetyön liitteenä. The aim of this functional thesis is to make a plan for organizing regular board game activities for school children aged 10–12 in Viikki Library. The main research question in my thesis is how should board game activities be organized in libraries. My res earch method is thematic interview which I conducted for 3 librarians who had organized the board game activities for school children before.
I built the theorethical basis of my thesis by searching for information about 10–12 year old children and their developmental psychology and how to support their positive development through hobbies. Also, I read about event marketing and organizing events from the book Tapahtuma on tilaisuus (Vallo & Häyrinen 2016) which I used as a frame when I made the plan for organizing board game activities.
The interviewees were all interested in board games and had experience in organizing board game activities for school children, so my research question was answered. The research material I received from the interviews was useful in planning board game activities. As a result of this functional thesis I made a guide to organizing board game activities. It is intended for the employees of Viikki Library and is attached to the thesis.
Rakensin opinnäytetyöni teoreettista perustaa etsimällä kehityspsykologiasta tietoa 10–12-vuotiaista ja siitä miten positiivista kehitystä voidaan tukea harrastustoiminnassa. Lisäksi luin tapahtumamarkkinoinnista ja tapahtumien järjestämisestä Helena Vallon ja Eija Häyrisen kirjasta Tapahtuma on tilaisuus (2016). Käytin sitä runkona, kun analysoin haastattelun tuloksia ja laadin suunnitelmaa.
Kaikki haastateltavani olivat kiinnostuneita lautapeleistä ja heillä oli kokemusta lautapelitoiminnan järjestämisestä koululaisille, joten sain haastatteluista vastauksen tutkimuskysymykseeni. Haastatteluista saamastani tutkimusmateriaalista oli hyötyä lautapelitoiminnan suunnittelussa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena muodostui opas lautapelitoiminnan järjestämiseen. Se on tarkoitettu Viikin kirjaston työntekijöille ja on opinnäytetyön liitteenä.
I built the theorethical basis of my thesis by searching for information about 10–12 year old children and their developmental psychology and how to support their positive development through hobbies. Also, I read about event marketing and organizing events from the book Tapahtuma on tilaisuus (Vallo & Häyrinen 2016) which I used as a frame when I made the plan for organizing board game activities.
The interviewees were all interested in board games and had experience in organizing board game activities for school children, so my research question was answered. The research material I received from the interviews was useful in planning board game activities. As a result of this functional thesis I made a guide to organizing board game activities. It is intended for the employees of Viikki Library and is attached to the thesis.