IT-konsultin päiväkirja Helsingin kaupunginkanslian ratkaisutoimistossa
Prange, Daniel (2023)
Prange, Daniel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426244
Tiivistelmä
Helsingin kaupunginkanslian ratkaisutoimisto on yhdentoista henkilön scrum-tiimi, joka kehittää ja ylläpitää Helsingin kaupungin digitaalisia Django- ja React-ohjelmistokirjastoja käyttäviä palveluita ja kaupunkiyhteisiä ohjelmistokirjastoja. Toimiston on tarkoitus olla kaupungin sisällä ketterä toimija, joka pystyy vastaamaan näiden palveluiden toiminnasta ja laadusta.
Opinnäytetyön tavoitteina oli löytää kymmenen viikon päiväkirjaraportoinnin kautta kehityskohteita omalle ammatilliselle osaamiselle ja ratkaisutoimiston toiminnalle ja myös mahdollisesti uusia oivalluksia. Oppimispäiväkirjassa kirjattiin jokaiselle päivälle merkintä, jossa kuvattiin tekijän omaa ja ratkaisutoimiston tekemistä. Jokaisen viikon lopussa laadittiin viikkoanalyysi, jossa analysoitiin omaa ja ratkaisutoimiston toimintaa.
Oppimispäiväkirjan analyysissa ja pohdinnassa käytiin päiväkirjaraportointia läpi asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Kehityskohteita löytyi sekä tekijän omassa osaamisessa että ratkaisutoimiston toiminnassa. Projektinhallinnassa koettiin eniten ongelmia, joiden korjaamiseen ehdotettiin konkreettisia jatkotoimenpiteitä. The solutions office of the City Executive Office in Helsinki is a eleven-person scrum team responsible for developing and maintaining Helsinki’s digital services and city-wide software libraries utilizing Django and React. The office is intended to be an agile actor within the city, capable of ensuring the functionality and quality of these services.
The objectives of the thesis were to identify areas of improvement for both personal professional competence and the operations of the solutions office through ten weeks of diary reporting, and potentially discover new insights as well. The diary report includes daily entries describing the author's own activities and those of the solutions office. Each week has an analysis of both the activities of the author and the solutions office.
In the analysis and reflection section of the diary report, the reporting was reviewed from the perspective of the set objectives. Areas for improvement were found in both the author's competence and the solutions office’s operations. Most issues were encountered in the project management of the solutions office, for which concrete follow-up measures were proposed.
Opinnäytetyön tavoitteina oli löytää kymmenen viikon päiväkirjaraportoinnin kautta kehityskohteita omalle ammatilliselle osaamiselle ja ratkaisutoimiston toiminnalle ja myös mahdollisesti uusia oivalluksia. Oppimispäiväkirjassa kirjattiin jokaiselle päivälle merkintä, jossa kuvattiin tekijän omaa ja ratkaisutoimiston tekemistä. Jokaisen viikon lopussa laadittiin viikkoanalyysi, jossa analysoitiin omaa ja ratkaisutoimiston toimintaa.
Oppimispäiväkirjan analyysissa ja pohdinnassa käytiin päiväkirjaraportointia läpi asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Kehityskohteita löytyi sekä tekijän omassa osaamisessa että ratkaisutoimiston toiminnassa. Projektinhallinnassa koettiin eniten ongelmia, joiden korjaamiseen ehdotettiin konkreettisia jatkotoimenpiteitä.
The objectives of the thesis were to identify areas of improvement for both personal professional competence and the operations of the solutions office through ten weeks of diary reporting, and potentially discover new insights as well. The diary report includes daily entries describing the author's own activities and those of the solutions office. Each week has an analysis of both the activities of the author and the solutions office.
In the analysis and reflection section of the diary report, the reporting was reviewed from the perspective of the set objectives. Areas for improvement were found in both the author's competence and the solutions office’s operations. Most issues were encountered in the project management of the solutions office, for which concrete follow-up measures were proposed.