Oppiminen kuuluu kaikille työkirja
Kärpänen, Terhi; Loikkanen, Outi; Puttonen, Kaisa (2023)
Kärpänen, Terhi
Loikkanen, Outi
Puttonen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-667-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-667-9
Tiivistelmä
Oppiminen kuuluu kaikille (OKK) -työkirja on käytännön väline oman opetuksen muotoiluun. Työkirja pohjautuu Universal Design for Learning (UDL) -toimintamalliin, jonka tavoitteena on luoda kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet oppia ja onnistua. Saavutettavuus ja inkluusio ovat oleellisia. CAST (Center for Applied Special Technology) on kehittänyt UDL-toimintamallin tutkimuksen ja käytännön kokeilujen perusteella.
OKK-työkirjassa on muotoilupyörä. Sen avulla saa aluksi kokonaiskuvan oppimisen muotoilun prosessista. Tämän jälkeen työkirja on jaoteltu kolmeen kokonaisuuteen: oppimiseen sitouttaminen (miksi oppia), monimuotoiset tiedon esitystavat (mitä opiskelen) ja monenlaisten toiminta- ja ilmaisutavat (miten opiskelen). Jokaisessa osiossa on taustatietoa ja käytännön tehtäviä, joiden avulla voi kehittää konkreettisesti omaa opetusta.
Lähtökohdaksi voi esimerkiksi valita yhden kurssin ja käydä vaiheet läpi oman kurssin kautta. Oppija on suunnittelun keskiössä. Tavoitteena on monimuotoisuuden ja motivoivan osallistamisen kautta tukea yksilöllisesti oppijan kognitiivisia prosesseja.
Työkirja on toteutettu osana opetuhallituksen rahoittamaa Oppiminen kuuluu kaikille -täydennyskoulutushanketta.
OKK-työkirjassa on muotoilupyörä. Sen avulla saa aluksi kokonaiskuvan oppimisen muotoilun prosessista. Tämän jälkeen työkirja on jaoteltu kolmeen kokonaisuuteen: oppimiseen sitouttaminen (miksi oppia), monimuotoiset tiedon esitystavat (mitä opiskelen) ja monenlaisten toiminta- ja ilmaisutavat (miten opiskelen). Jokaisessa osiossa on taustatietoa ja käytännön tehtäviä, joiden avulla voi kehittää konkreettisesti omaa opetusta.
Lähtökohdaksi voi esimerkiksi valita yhden kurssin ja käydä vaiheet läpi oman kurssin kautta. Oppija on suunnittelun keskiössä. Tavoitteena on monimuotoisuuden ja motivoivan osallistamisen kautta tukea yksilöllisesti oppijan kognitiivisia prosesseja.
Työkirja on toteutettu osana opetuhallituksen rahoittamaa Oppiminen kuuluu kaikille -täydennyskoulutushanketta.