Kuorma-autojen vaihtoehtoiset polttoaineet
Katajamäki, Ville (2023)
Katajamäki, Ville
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626346
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tavoitteena oli selvittää kuorma-autojen vaihtoehtoisten polttoaineiden tilannetta Suomessa ja niiden käyttöönottoon liittyviä ongelmia.
Tutkimuksessa pyrittiin tarkastelemaan, mitkä vaihtoehtoiset polttoaineet ovat
nykyhetkellä käytettäviä suomalaisessa kuljetusyrityksessä. Toimeksiantajaa
tälle opinnäytetyölle ei ole. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta.
Tutkimusta tehtiin kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden avulla.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin vaihtoehtoisten polttoaineiden tutkimuksiin, Suomen ja EU:n lainsäädäntöön sekä alan järjestöjen ja yritysten julkaisuihin. Lähteistä saatiin tietoa vaihtoehtoisten polttoaineiden ominaisuuksista,
infrastruktuurista, markkinoista ja niihin liittyvästä lainsäädännöstä. Kirjallisuuskatsauksesta saadun tiedon avulla tehtiin kysymyksiä haastatteluja varten.
Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluin internetin välityksellä. Haastatteluihin osallistui henkilöstöä vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja
valmistavista yrityksistä. Haastatteluissa hankittiin tietoa samoista aiheista
kuin kirjallisuuskatsauksessa. Haastattelun tiedot täydensivät kirjallisuuskatsauksesta saatuja tietoja, ja niistä saatiin tietoa erityisesti polttoaineiden tilanteesta Suomessa.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen avulla selvitettiin nykyhetkellä käyttökelpoiset vaihtoehtoiset polttoaineet suomalaiselle kuljetusyritykselle ja selvitettiin vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönoton haasteita. Lisäksi tehtiin ennuste vaihtoehtoisten polttoaineiden tulevaisuuden näkymistä ja ehdotettiin
jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Käyttökelpoisiksi vaihtoehtoisiksi polttoaineiksi todettiin maakaasu ja sähkö
eteläisessä ja läntisessä Suomessa. Ongelmia vaihtoehtoisten polttoaineiden
käyttöönotolle todettiin olevan infrastruktuurin puute, vaadittavan teknologian
kypsymättömyys ja puuttuvuus, sekä uuden ajoneuvon hankinnan kustannukset. Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä kuljetusyrityksille, jotka suunnittelevat
vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän kuorma-auton hankintaa.
Tutkimuksessa pyrittiin tarkastelemaan, mitkä vaihtoehtoiset polttoaineet ovat
nykyhetkellä käytettäviä suomalaisessa kuljetusyrityksessä. Toimeksiantajaa
tälle opinnäytetyölle ei ole. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta.
Tutkimusta tehtiin kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden avulla.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin vaihtoehtoisten polttoaineiden tutkimuksiin, Suomen ja EU:n lainsäädäntöön sekä alan järjestöjen ja yritysten julkaisuihin. Lähteistä saatiin tietoa vaihtoehtoisten polttoaineiden ominaisuuksista,
infrastruktuurista, markkinoista ja niihin liittyvästä lainsäädännöstä. Kirjallisuuskatsauksesta saadun tiedon avulla tehtiin kysymyksiä haastatteluja varten.
Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluin internetin välityksellä. Haastatteluihin osallistui henkilöstöä vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja
valmistavista yrityksistä. Haastatteluissa hankittiin tietoa samoista aiheista
kuin kirjallisuuskatsauksessa. Haastattelun tiedot täydensivät kirjallisuuskatsauksesta saatuja tietoja, ja niistä saatiin tietoa erityisesti polttoaineiden tilanteesta Suomessa.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen avulla selvitettiin nykyhetkellä käyttökelpoiset vaihtoehtoiset polttoaineet suomalaiselle kuljetusyritykselle ja selvitettiin vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönoton haasteita. Lisäksi tehtiin ennuste vaihtoehtoisten polttoaineiden tulevaisuuden näkymistä ja ehdotettiin
jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Käyttökelpoisiksi vaihtoehtoisiksi polttoaineiksi todettiin maakaasu ja sähkö
eteläisessä ja läntisessä Suomessa. Ongelmia vaihtoehtoisten polttoaineiden
käyttöönotolle todettiin olevan infrastruktuurin puute, vaadittavan teknologian
kypsymättömyys ja puuttuvuus, sekä uuden ajoneuvon hankinnan kustannukset. Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä kuljetusyrityksille, jotka suunnittelevat
vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän kuorma-auton hankintaa.