Taloudellisesti kestävä urheiluorganisaatio : urheiluliiketoiminnan ja urheilutoimen erottelu
Puputti, Leevi (2023)
Puputti, Leevi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia urheiluliiketoiminnan yleis- ja erityispiirteitä sekä sitä, kuinka kestävällä pohjalla urheiluseurat ovat taloudellisesti. Tarkoituksena on käsitellä sitä seikkaa urheiluliiketoiminnassa, että urheiluseurojen pääasiallinen tavoite on tuottaa urheilutapahtumia ja mahdollistaa parhaita mahdollisia urheilusuorituksia. Tämä synnyttää kuitenkin mahdollisen ristiriidan kaupallisen tavoitteen kanssa.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan urheiluliiketoiminnan ja urheilutoimen erottelua, näiden kahden välistä suhdetta sekä rajapintaa, urheilun myyntiä, markkinointia ja arvonluontia kolmiosaisessa teoriaosuudessa sekä tutkimusosuudessa, joka toteutettiin haastattelemalla viittä suomalaista urheiluseuraa.
Tulokset syventyvät lähinnä suomalaisten urheiluseurojen liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Lisäksi tulokset avaavat hieman haastateltujen seurojen lukuja toimistohenkilöstöön ja budjetointiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että suomalaisilla urheiluseuroilla on hyvin samankaltaisia liiketoimintamalleja, mutta esimerkiksi tulovirrat, skaalautuvuus ja yksityiskohtaiset metodit vaihtelevat seuran kokoluokan mukaan. Löydettiin myös, että urheiluseuroilla on edelleen potentiaalia liiketoiminnan kehittämisessä, muun muassa markkinoinnissa. The objective of this thesis is to examine the basic and special characteristics of sports business as well as the sustainability of sports organizations’ economics. This thesis is meant to examine the contradiction that sports teams main objective is to produce events and facilitate the best possible opportunity for atheletes’ performances. This may indeed contradict with their financial goals.
The results of this thesis immerse mostly into the business development, sales and marketing of finnish sports organizations.In addition, the results reveal a fraction of the teams’ interviewed financial numbers from office personnel to budgeting.
Based on the results we can state that the business models of finnish sports organizations are quite similar, even though revenue streams, scaling and more detailed methods of business vary depending on the size of the organization. It was also discovered that organizations still have massive potential in business development, e.g. marketing.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan urheiluliiketoiminnan ja urheilutoimen erottelua, näiden kahden välistä suhdetta sekä rajapintaa, urheilun myyntiä, markkinointia ja arvonluontia kolmiosaisessa teoriaosuudessa sekä tutkimusosuudessa, joka toteutettiin haastattelemalla viittä suomalaista urheiluseuraa.
Tulokset syventyvät lähinnä suomalaisten urheiluseurojen liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Lisäksi tulokset avaavat hieman haastateltujen seurojen lukuja toimistohenkilöstöön ja budjetointiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että suomalaisilla urheiluseuroilla on hyvin samankaltaisia liiketoimintamalleja, mutta esimerkiksi tulovirrat, skaalautuvuus ja yksityiskohtaiset metodit vaihtelevat seuran kokoluokan mukaan. Löydettiin myös, että urheiluseuroilla on edelleen potentiaalia liiketoiminnan kehittämisessä, muun muassa markkinoinnissa.
The results of this thesis immerse mostly into the business development, sales and marketing of finnish sports organizations.In addition, the results reveal a fraction of the teams’ interviewed financial numbers from office personnel to budgeting.
Based on the results we can state that the business models of finnish sports organizations are quite similar, even though revenue streams, scaling and more detailed methods of business vary depending on the size of the organization. It was also discovered that organizations still have massive potential in business development, e.g. marketing.