Virtuaalitodellisuus koulutuksissa
Kaarela, Tony (2023)
Kaarela, Tony
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä virtuaalitodellisuuteen sekä siihen, miten sitä voisi hyödyntää toimeksiantajayrityksen järjestämissä koulutuksissa. Opinnäytetyössä tutustuttiin jo olemassa oleviin alustoihin, jotka tarjoavat virtuaalitodellisia ympäristöjä samalla tutkien sopisiko niistä jokin koulutuskäyttöön toimeksiantajalle.
Teoriaosuudessa käydään läpi virtuaalitodellisuuden päätyyppejä, toimintaperiaatteita ja sen mahdollisia negatiivisia vaikutuksia käyttäjiin. Teoriaosuus sisältää myös virtuaalitodellisuuden käyttökohteita sekä tarkastellaan alustoja, jotka mahdollistavat koulutukset virtuaalitodellisessa ympäristössä.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä toimi testaus. Testausvaiheeseen valikoitui kaksi alustaa, joista testattiin niiden ominaisuuksia, käytettävyyttä ja lisäominaisuuksia. Testauksista selvisi, että sopivin alusta mielestäni toimeksiantajalle on Glue. Gluen tarjoamat virtuaalitodelliset työtilat mahdollistavat tehokkaan ympäristön, jossa kouluttaa henkilöstöä. Johtopäätöksissä pohditaan myös sitä, miten toimeksiantaja voisi lähteä liikkeelle virtuaalitodellisuuden tuomisessa koulutuksiin.
Teoriaosuudessa käydään läpi virtuaalitodellisuuden päätyyppejä, toimintaperiaatteita ja sen mahdollisia negatiivisia vaikutuksia käyttäjiin. Teoriaosuus sisältää myös virtuaalitodellisuuden käyttökohteita sekä tarkastellaan alustoja, jotka mahdollistavat koulutukset virtuaalitodellisessa ympäristössä.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä toimi testaus. Testausvaiheeseen valikoitui kaksi alustaa, joista testattiin niiden ominaisuuksia, käytettävyyttä ja lisäominaisuuksia. Testauksista selvisi, että sopivin alusta mielestäni toimeksiantajalle on Glue. Gluen tarjoamat virtuaalitodelliset työtilat mahdollistavat tehokkaan ympäristön, jossa kouluttaa henkilöstöä. Johtopäätöksissä pohditaan myös sitä, miten toimeksiantaja voisi lähteä liikkeelle virtuaalitodellisuuden tuomisessa koulutuksiin.