Työvoimakoulutusten järjestäminen asiakaskeskeisesti
Maunula, Heli Harriet (2023)
Maunula, Heli Harriet
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisia työvoimakoulutuksia valmistellaan asiakaskeskeisesti. Työttömällä työnhakijalla on varaa valita, että mihin työvoimakoulutukseen hän haluaa osallistua. Koulutuksenjärjestäjän yksi tärkeä erottuvuus kilpailijoista voi olla se, että työvoimakoulutus on järjestetty asiakkaiden asiakaskokemukset huomioiden. Asiakkaiden odotukset ovat yksilöllisiä, tämän takia työvoimakoulutukset tulisivatkin olla monipuolisesti järjestettyjä ja kaikkien saatavilla sekä helposti lähestyttäviä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä työvoimakoulutuksia järjestävien asiantuntijoiden tietämystä työvoimakoulutusten järjestämisestä asiakaskeskeisesti, jotta ammatillisesta työvoimakoulutuksesta valmistunut osallistuja on tyytyväinen koulutuskokonaisuuteen ja kokee, että hän on tullut nähdyksi ja saanut asianmukaista opetusta niin hakeutumisvaiheesta lähtien koulutuksen loppuun saakka. Työvoimakoulutusten järjestäminen on koulutuksen järjestäjän vastuulla, joka suunnittelee ja toteuttaa pedagogisesti ja asiantuntijavetoisesti koulutukset yhteistyössä työvoimahallinnon ja työelämän asiantuntijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä nostettiin esille opiskelijoiden kokemuksia työvoimakoulutuksista, jotka ovat tähdänneet liiketoiminnan ammattitutkintoon tai osatutkintoon. Odotukset ja kokemukset pyritään mahdollisimman tarkkaan tunnistamaan, jotta työvoimakoulutuksiin osallistujat kokevat hyötyvänsä koulutuksesta sekä mahdollisesti uudelleenkouluttautuvansa uuteen työtehtävään. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulutusten järjestämistä asiakaskokemuksellisesti, tarvelähtöisesti ja palvelumuotoilua hyödyntäen. Asiakaskeskeisesti palveltaessa tähän liittyy läheisesti asiakaspalvelun lisäksi myös asiantuntijoiden sosiaaliset taidot sekä empatiakyky. Teoriaosuudessa nostettiin esille myös työvoimakoulutuksen tuotteistamista ja markkinointia.
Kehittämistehtävän empiirisen osuuden kysely toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston liiketoiminnan toimialalle. Kehittämistehtävän kohderyhmänä oli liiketoiminnan ammattitutkinto-opiskelijat. Kehittämistehtävän tuloksia voi hyödyntää asiantuntijat eri tehtävissään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä työvoimakoulutuksia järjestävien asiantuntijoiden tietämystä työvoimakoulutusten järjestämisestä asiakaskeskeisesti, jotta ammatillisesta työvoimakoulutuksesta valmistunut osallistuja on tyytyväinen koulutuskokonaisuuteen ja kokee, että hän on tullut nähdyksi ja saanut asianmukaista opetusta niin hakeutumisvaiheesta lähtien koulutuksen loppuun saakka. Työvoimakoulutusten järjestäminen on koulutuksen järjestäjän vastuulla, joka suunnittelee ja toteuttaa pedagogisesti ja asiantuntijavetoisesti koulutukset yhteistyössä työvoimahallinnon ja työelämän asiantuntijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä nostettiin esille opiskelijoiden kokemuksia työvoimakoulutuksista, jotka ovat tähdänneet liiketoiminnan ammattitutkintoon tai osatutkintoon. Odotukset ja kokemukset pyritään mahdollisimman tarkkaan tunnistamaan, jotta työvoimakoulutuksiin osallistujat kokevat hyötyvänsä koulutuksesta sekä mahdollisesti uudelleenkouluttautuvansa uuteen työtehtävään. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulutusten järjestämistä asiakaskokemuksellisesti, tarvelähtöisesti ja palvelumuotoilua hyödyntäen. Asiakaskeskeisesti palveltaessa tähän liittyy läheisesti asiakaspalvelun lisäksi myös asiantuntijoiden sosiaaliset taidot sekä empatiakyky. Teoriaosuudessa nostettiin esille myös työvoimakoulutuksen tuotteistamista ja markkinointia.
Kehittämistehtävän empiirisen osuuden kysely toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston liiketoiminnan toimialalle. Kehittämistehtävän kohderyhmänä oli liiketoiminnan ammattitutkinto-opiskelijat. Kehittämistehtävän tuloksia voi hyödyntää asiantuntijat eri tehtävissään.