Sähköisen palautejärjestelmän käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Laakkonen, Sanna (2023)
Laakkonen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä käyttäen sähköistä palautejärjestelmää Ammattiopisto Luoville, eli selvittää käyttäjien toiveet ja tarpeet sekä suunnitella mockup-kuvat käyttöliittymää varten. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä käyttäjäkeskeinen suunnittelu on, mitä hyötyä siinä on, sekä miten käyttäjien erityistarpeet voidaan huomioida suunnittelussa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ammattiopisto Luovi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyö on jaettu saavutettavuutta ja käyttäjäkeskeisiä suunnittelumenetelmiä käsittelevään teoriaosuuteen ja suunnitteluprojektiin. Opinnäytetyön tietopohja koostuu kirjallisuuteen sekä internetistä löytyvään materiaaliin. Teoriaosuudessa selvitettiin mitä saavutettavuus tarkoittaa sekä käsiteltiin käyttäjäkeskeisiä suunnittelumenetelmiä ja niiden prosesseja. Projektin tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden lisäksi projektissa syntyneen suunnitelman kokeiluun sovellettiin käyttäjätestauksen menetelmää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja saavutettavuuden huomioimisen avulla onnistuttiin määrittelemään tarpeet ja toiveet sähköistä palautejärjestelmää varten, sekä suunnittelemaan yksinkertaiset mockup-kuvat. Mockup-kuvista muodostettua prototyyppiä testaamalla todettiin, että se on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen projektin tuloksiin ja sen aikana tehtyihin huomioihin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyö on jaettu saavutettavuutta ja käyttäjäkeskeisiä suunnittelumenetelmiä käsittelevään teoriaosuuteen ja suunnitteluprojektiin. Opinnäytetyön tietopohja koostuu kirjallisuuteen sekä internetistä löytyvään materiaaliin. Teoriaosuudessa selvitettiin mitä saavutettavuus tarkoittaa sekä käsiteltiin käyttäjäkeskeisiä suunnittelumenetelmiä ja niiden prosesseja. Projektin tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, joiden lisäksi projektissa syntyneen suunnitelman kokeiluun sovellettiin käyttäjätestauksen menetelmää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja saavutettavuuden huomioimisen avulla onnistuttiin määrittelemään tarpeet ja toiveet sähköistä palautejärjestelmää varten, sekä suunnittelemaan yksinkertaiset mockup-kuvat. Mockup-kuvista muodostettua prototyyppiä testaamalla todettiin, että se on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen projektin tuloksiin ja sen aikana tehtyihin huomioihin.