Urheilijan brändin rakentaminen
Kiikeri, Jenna (2023)
Kiikeri, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326777
Tiivistelmä
Henkilöbrändi on olennainen osa urheilijan markkina-arvoa ja on siten tärkeässä roolissa urheilijan tiellä kohti menestystä. Urheilija tarvitsee matkalleen tukijoita pystyäkseen elämään täyttä urheilijan elämää. Sponsoreita kiinnostaa kilpailuissa menestymisen lisäksi myös urheilijan tuoma näkyvyys yritykselle.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia urheilijan henkilöbrändiä, millaista lisäarvoa henkilöbrändi urheilijalle tuo. Teoriaosuudessa käydään läpi henkilöbrändiä käsitteenä, miten toimiva henkilöbrändi syntyy, ja miten siitä voi hyötyä. Asiaa tarkastellaan myös sponsorin näkökulmasta. Nykyään sosiaalinen media on erittäin tehokas kanava markkinointiin, joten sen tuomia mahdollisuuksia ei ole tässäkään työssä jätetty huomiotta. Työssä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti henkilöbrändin markkinointikanavana ja tutkitaan tarkemmin neljää sosiaalisen median kanavaa (TikTok, Instagram, Facebook ja YouTube), joita voi hyödyntää henkilöbrändäyksen markkinoinnin kanavana.
Opinnäytetyössä on haastateltu kolmea eri uran vaiheissa olevaa urheilijaa sekä kolmea yrityksen edustajaa sponsoroinnin näkökulmasta. Työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kasvotusten keskustellen sekä osin WhatsAppin välityksellä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin urheilijat ovat rakentaneet omaa henkilöbrändiään ja miten he miettivät olemassa olevia ja tulevia sponsorisopimuksia ja yhteistöitä. Yritysten edustajilta puolestaan selvitettiin, mitä he huomioivat mahdollisia sponsori- tai yhteistyösopimuksia tehdessään.
Urheilijoiden haastatteluiden kautta kävi ilmi, että opinnäytetyössä haastateltavilla urheilijoilla on ollut hyvin erilaisia polkuja rakentaessaan omaa henkilöbrändiään. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että jokainen on pystynyt rakentamaan itselleen luontaisen ja toimivan henkilöbrändin, ja suunnitelmat jatkoa vartenkin on jo mietittynä. Voidaan siis todeta, etteivät urheilijan henkilöbrändiä rakennettaessa samat asiat toimi jokaisella vaan on löydettävä itselleen sopiva polku.
Sponsoreiden haastatteluissa ilmeni yllättävän paljon yhtäläisyyksiä keskenään. Jokainen tässä työssä haastateltu yrittäjä korosti samojen arvojen jakamisen tärkeyttä sekä toivoi yhteistyön urheilijan kanssa tuottavan ensisijaisesti näkyvyyttä yritykselle, myös kansainvälisellä tasolla.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia urheilijan henkilöbrändiä, millaista lisäarvoa henkilöbrändi urheilijalle tuo. Teoriaosuudessa käydään läpi henkilöbrändiä käsitteenä, miten toimiva henkilöbrändi syntyy, ja miten siitä voi hyötyä. Asiaa tarkastellaan myös sponsorin näkökulmasta. Nykyään sosiaalinen media on erittäin tehokas kanava markkinointiin, joten sen tuomia mahdollisuuksia ei ole tässäkään työssä jätetty huomiotta. Työssä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti henkilöbrändin markkinointikanavana ja tutkitaan tarkemmin neljää sosiaalisen median kanavaa (TikTok, Instagram, Facebook ja YouTube), joita voi hyödyntää henkilöbrändäyksen markkinoinnin kanavana.
Opinnäytetyössä on haastateltu kolmea eri uran vaiheissa olevaa urheilijaa sekä kolmea yrityksen edustajaa sponsoroinnin näkökulmasta. Työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kasvotusten keskustellen sekä osin WhatsAppin välityksellä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin urheilijat ovat rakentaneet omaa henkilöbrändiään ja miten he miettivät olemassa olevia ja tulevia sponsorisopimuksia ja yhteistöitä. Yritysten edustajilta puolestaan selvitettiin, mitä he huomioivat mahdollisia sponsori- tai yhteistyösopimuksia tehdessään.
Urheilijoiden haastatteluiden kautta kävi ilmi, että opinnäytetyössä haastateltavilla urheilijoilla on ollut hyvin erilaisia polkuja rakentaessaan omaa henkilöbrändiään. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että jokainen on pystynyt rakentamaan itselleen luontaisen ja toimivan henkilöbrändin, ja suunnitelmat jatkoa vartenkin on jo mietittynä. Voidaan siis todeta, etteivät urheilijan henkilöbrändiä rakennettaessa samat asiat toimi jokaisella vaan on löydettävä itselleen sopiva polku.
Sponsoreiden haastatteluissa ilmeni yllättävän paljon yhtäläisyyksiä keskenään. Jokainen tässä työssä haastateltu yrittäjä korosti samojen arvojen jakamisen tärkeyttä sekä toivoi yhteistyön urheilijan kanssa tuottavan ensisijaisesti näkyvyyttä yritykselle, myös kansainvälisellä tasolla.