ALAKOULUIKÄISTEN LASTEN HUOLTAJIEN KOKEMUKSIA LAPSET PUHEEKSI -KESKUSTELUISTA MIKKELISSÄ
Leskinen, Maiju (2023)
Leskinen, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326799
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin alakouluikäisten lasten huoltajien kokemuksia Lapset puheeksi (LP) -keskusteluista. Menetelmällisyys on osa sosiaalialan työskentelyä, ja Lapset puheeksi -menetelmää voivat hyödyntää eri alojen ammattilaiset lasten, nuorten ja perheiden parissa. Tytti Solantauksen kehittämä LP-menetelmä on käytössä myös Mikkelissä ja peruskouluissa tarjotaan mahdollisuutta keskusteluun huoltajille vähintään 1. ja 7. luokilla. Keskusteluihin osallistuminen on aina vapaaehtoista.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa siitä, millaisia kokemuksia huoltajille oli jäänyt koulussa pidetyistä LP-keskusteluista. Tietoa kerättiin myös siitä, oliko keskustelulla vanhempien näkemyksen mukaan vaikutusta koulun ja kodin väli-seen yhteistyöhön. Kolmanneksi haluttiin tietää, oliko keskustelun aikana pystytty luomaan yhteinen ymmärrys lapsen vahvuuksista ja haavoittuvuuksista.
Menetelmänä käytettiin pääasiassa määrällistä tutkimusta. Tulosten esittämisestä löytyy myös laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä opinnäytetyössä haluttiin syventää ymmärrystä siitä, mitkä asiat vaikuttivat huoltajien kokemuksiin. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla, jotta kyselylomake saatiin toteutettua verkkokyselynä. Kysely lähetettiin mikkeliläisten alakoulujen rehtorien avustuksella Wilman kautta 2.-luokkalaisten lasten huoltajille.
Suurin osa kyselyyn vastanneista kuvasi Lapset puheeksi -keskustelujen olevan hyödyllisiä ja jopa neljä viidestä suosittelisi keskusteluja muille huoltajille. Vaikka yhteistyön kerrottiin pysyneen keskustelun jälkeen ennallaan, arvioivat huoltajat luottamuksen koulua ja opettajaa kohtaan lisääntyneen. Luottamuksen katsotaan olevan yksi onnistuneen yhteistyön kivijaloista. Keskusteluissa oli sovittu, kuinka eri kasvuympäristöissä lasta voidaan tukea, ja osa vanhemmista uskoi opettajan saaneen uutta ymmärrystä lapsen elämäntilanteesta keskustelun ansiosta. Kyselyyn vastanneet huoltajat näkivät Lapset puheeksi -keskustelut koulumaailmassa pääasiassa hyödyllisinä ja heitä hyvin palvelevina keskusteluina.
Mikkelin peruskouluissa ei ole aikaisemmin kerätty huoltajien kokemuksia LP-keskusteluista. Opinnäytetyö nostaa esille huoltajien arvokkaita ajatuksia menetelmän käytöstä. Menetelmäkouluttajat ja Lapset puheeksi -keskusteluja työssään hyödyntävät ammattilaiset saavat paikallisesti uutta tietoa opinnäytetyön avulla.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa siitä, millaisia kokemuksia huoltajille oli jäänyt koulussa pidetyistä LP-keskusteluista. Tietoa kerättiin myös siitä, oliko keskustelulla vanhempien näkemyksen mukaan vaikutusta koulun ja kodin väli-seen yhteistyöhön. Kolmanneksi haluttiin tietää, oliko keskustelun aikana pystytty luomaan yhteinen ymmärrys lapsen vahvuuksista ja haavoittuvuuksista.
Menetelmänä käytettiin pääasiassa määrällistä tutkimusta. Tulosten esittämisestä löytyy myös laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä opinnäytetyössä haluttiin syventää ymmärrystä siitä, mitkä asiat vaikuttivat huoltajien kokemuksiin. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla, jotta kyselylomake saatiin toteutettua verkkokyselynä. Kysely lähetettiin mikkeliläisten alakoulujen rehtorien avustuksella Wilman kautta 2.-luokkalaisten lasten huoltajille.
Suurin osa kyselyyn vastanneista kuvasi Lapset puheeksi -keskustelujen olevan hyödyllisiä ja jopa neljä viidestä suosittelisi keskusteluja muille huoltajille. Vaikka yhteistyön kerrottiin pysyneen keskustelun jälkeen ennallaan, arvioivat huoltajat luottamuksen koulua ja opettajaa kohtaan lisääntyneen. Luottamuksen katsotaan olevan yksi onnistuneen yhteistyön kivijaloista. Keskusteluissa oli sovittu, kuinka eri kasvuympäristöissä lasta voidaan tukea, ja osa vanhemmista uskoi opettajan saaneen uutta ymmärrystä lapsen elämäntilanteesta keskustelun ansiosta. Kyselyyn vastanneet huoltajat näkivät Lapset puheeksi -keskustelut koulumaailmassa pääasiassa hyödyllisinä ja heitä hyvin palvelevina keskusteluina.
Mikkelin peruskouluissa ei ole aikaisemmin kerätty huoltajien kokemuksia LP-keskusteluista. Opinnäytetyö nostaa esille huoltajien arvokkaita ajatuksia menetelmän käytöstä. Menetelmäkouluttajat ja Lapset puheeksi -keskusteluja työssään hyödyntävät ammattilaiset saavat paikallisesti uutta tietoa opinnäytetyön avulla.