Tuottajaorganisaatioiden markkinavaikutukset ja hyödyt maatalousyrittäjälle
Kurki, Roope (2023)
Kurki, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326798
Tiivistelmä
Maatalousyritysten kannattavuus on ollut keskimäärin heikkoa useiden vuosien ajan. Maatalousyrittäjien markkina-asema suhteessa kauppaan ja teollisuuteen on heikko johtuen osittain siitä, että maatalousyrittäjiä on paljon ja ne ovat hajallaan. Maatalousyritysten heikon markkina-aseman vuoksi EU-lainsäädäntöön on kirjattu kilpailulain poikkeuksia, joiden avulla maatalousyrittäjät voivat yhdistyä ja hyödyntää kilpailunrajoituskeinoja kannattavuuden ja markkina-aseman parantamiseksi. Tuottajaorganisaatiostatuksen tuomista mahdollisuuksista huolimatta tuottajaorganisaatioita on perustettu Suomeen huomattavasti muiden EU-maiden tasoa vähemmän.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia markkinavaikutuksia tuottajaorganisaatiot ovat saaneet ja mitä hyötyjä tuottajaorganisaatioyhteistyöstä on seurannut mukana oleville maatalousyrittäjille. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuuden tuottajaorganisaation edustajia. Tuottajaorganisaatiot edustivat viittä eri tuotealaa. Tuottajaorganisaatioita oli edustettuna Suomesta ja Saksasta. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2023 live- ja verkkotapaamisin, minkä jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tuottajaorganisaatioiden päätehtäviä oli vastata tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista. Tavoitteena tuottajaorganisaatioilla oli kannattavuuden ja markkina-aseman parantaminen. Valtaosa haastateltavista koki tuottajaorganisaatioiden onnistuneen hyvin maatalousyrittäjien aseman ja maatalousyritysten kannattavuuden parantamisessa. Tuottajaorganisaatiot ovat hyödyntäneet tehokkaasti kilpailulainsäädäntöön kirjattuja tuottajaorganisaatioita koskettavia poikkeuksia.
Tuottajaorganisaatiokonseptin voidaan todeta olevan varsin menestynyt. Jäsenten vaihtuvuus on hyvin vähäistä ja jäsenet ovat pääosin tyytyväisiä tuottajaorganisaation toimintaan. Tuottajaorganisaatioyhteistyön koetaan vähentävän maatalousyrittäjän taakkaa sekä parantavan kannattavuutta ja heidän asemaansa elintarvikeketjussa. Tuottajaorganisaatiot ajavat maatalousyrittäjien etua ja mahdollistavat ydinosaamiseen keskittymisen tuottajaorganisaation hoitaessa markkinoinnin, myynnin ja edunvalvonnan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia markkinavaikutuksia tuottajaorganisaatiot ovat saaneet ja mitä hyötyjä tuottajaorganisaatioyhteistyöstä on seurannut mukana oleville maatalousyrittäjille. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuuden tuottajaorganisaation edustajia. Tuottajaorganisaatiot edustivat viittä eri tuotealaa. Tuottajaorganisaatioita oli edustettuna Suomesta ja Saksasta. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2023 live- ja verkkotapaamisin, minkä jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tuottajaorganisaatioiden päätehtäviä oli vastata tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista. Tavoitteena tuottajaorganisaatioilla oli kannattavuuden ja markkina-aseman parantaminen. Valtaosa haastateltavista koki tuottajaorganisaatioiden onnistuneen hyvin maatalousyrittäjien aseman ja maatalousyritysten kannattavuuden parantamisessa. Tuottajaorganisaatiot ovat hyödyntäneet tehokkaasti kilpailulainsäädäntöön kirjattuja tuottajaorganisaatioita koskettavia poikkeuksia.
Tuottajaorganisaatiokonseptin voidaan todeta olevan varsin menestynyt. Jäsenten vaihtuvuus on hyvin vähäistä ja jäsenet ovat pääosin tyytyväisiä tuottajaorganisaation toimintaan. Tuottajaorganisaatioyhteistyön koetaan vähentävän maatalousyrittäjän taakkaa sekä parantavan kannattavuutta ja heidän asemaansa elintarvikeketjussa. Tuottajaorganisaatiot ajavat maatalousyrittäjien etua ja mahdollistavat ydinosaamiseen keskittymisen tuottajaorganisaation hoitaessa markkinoinnin, myynnin ja edunvalvonnan.