Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisyyden toteutuminen röntgenhoitajan työssä

Thomander, Jenni (2023)

 
Avaa tiedosto
Thomander_Jenni.pdf (1.540Mt)
Lataukset: 


Thomander, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426804
Tiivistelmä
Hoitoalalla on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota asiakaslähtöiseen hoitotyöhön. Röntgenhoitajien työtä ohjaavat lainsäädäntöön pohjautuvat röntgenhoitajan ammattieettiset ohjeet. Vaikka ammattietiikka on kaikille röntgenhoitajille sama, voi röntgenhoitaja tuoda potilaskohtaamiseen enemmän sisältöä omalla persoonallaan ja asiakaslähtöisyydellään. Asiakaslähtöisyyteen vaikuttaa henkilökunnan lisäksi myös hoitoympäristö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakaskyselyn avulla selvittää asiakaslähtöisyyden toteutuminen Seinäjoen keskussairaalan kuvantamisen yksiköissä kesällä 2023.

Asiakaskysely laadittiin muotoilemalla kysymykset väittämien muotoon, joihin kuvantamisessa käyneet potilaat tai asiakkaat vastasivat Likertin asteikkoon perustuvien hymiöiden avulla. Väittämissä keskityttiin asiakaslähtöisyyteen vaikuttaviin asioihin, kuten henkilökunnan ystävällisyyteen, ammattitaitoon, läsnäoloon ja henkilökunnan väliseen kemiaan. Kyselyssä huomioitiin myös hoitoympäristön vaikutus, potilaan yksityisyyden ja kivun huomioiminen, hoidon tai tutkimuksen aikana tapahtuva informointi ja tasavertaisuus, sekä jatkohoito-ohjeiden riittävyys ja selkeys.

Asiakaskysely oli avoinna kolme viikkoa ja siihen vastasi 264 kuvantamistutkimuksessa käynyttä potilasta. Tulokset olivat yhteneväisiä jokaisella modaliteetilla ja niiden mukaan Seinäjoen keskussairaalan kuvantamisen yksiköissä toimittiin hyvin asiakaslähtöisesti. Asiakaskysely voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan jatkuvana asiakaslähtöisyyden mittarina. Kyselylomake jää yhteistyötahon käyttöön, jolloin lomaketta voi tulevaisuudessa kehittää yhteistyötahon omilla ajankohtaisilla tutkimuskysymyksillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste