Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen Case : Yritys X
Mommo, Emma-Sofia (2023)
Mommo, Emma-Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426872
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen sisällä tapahtuvaa viestintää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka sisäinen viestintä tällä hetkellä toimii, kuinka sitä voisi tulevaisuudessa mahdollisesti kehittää ja kuinka käytössä olevat viestintävälineet toimivat. Toimeksiantajayritys halusi pysyä tunnistamattomana.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin viestintää eli sen vaiheita, osa-alueita ja tavoitteita yleensä. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin sisäistä viestintää sen periaatteiden, viestintätarpeiden ja viestintäkanavien kautta.
Työn empiirinen osa toteutettiin käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä. Tutki-musaineisto kerättiin Microsoft Office365-ohjelman Forms-työkalun avulla laaditulla internetkyselyllä. Kyselyssä kartoitettiin työntekijöiden kokemuksia sisäisestä viestinnästä. Tutkimus toteutettiin standardoituna eli vakioituna verkkokyselynä, joka toteutettiin huhtikuussa 2023.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että työntekijöiden keskuudessa ollaan melko tyytyväisiä tämänhetkiseen viestintään, mutta myös parannettavaa löytyi. Tutkimustulosten avulla laadittiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin viestintää eli sen vaiheita, osa-alueita ja tavoitteita yleensä. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin sisäistä viestintää sen periaatteiden, viestintätarpeiden ja viestintäkanavien kautta.
Työn empiirinen osa toteutettiin käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä. Tutki-musaineisto kerättiin Microsoft Office365-ohjelman Forms-työkalun avulla laaditulla internetkyselyllä. Kyselyssä kartoitettiin työntekijöiden kokemuksia sisäisestä viestinnästä. Tutkimus toteutettiin standardoituna eli vakioituna verkkokyselynä, joka toteutettiin huhtikuussa 2023.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että työntekijöiden keskuudessa ollaan melko tyytyväisiä tämänhetkiseen viestintään, mutta myös parannettavaa löytyi. Tutkimustulosten avulla laadittiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle.