Käsihygienia opetusvideoiden sisältöjen analyysi
Karvinen, Selina; Sorvoja, Klaudia (2023)
Karvinen, Selina
Sorvoja, Klaudia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526911
Tiivistelmä
Opetusvideoiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina. Käsihygienia opetusvideot havainnollistavat oikeaoppisen toteutuksen. Riippumattomuus ajasta sekä paikasta koetaan helpottavaksi tekijäksi. Käsihygienia sisältää käsien pesemisen saippualla ja vedellä sekä käsien desinfioinnin. Käsihygienialla pyritään ehkäisemään ja vähentämään mikrobien siirtymistä käsien kautta. Infektioiden torjunnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää noudattaa käsihygieniaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun kansainväliselle Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general population (Innovative Infection Control) hankkeelle. Tämän työn tarkoituksena oli koota kymmenen eri kansainvälistä käsihygieniaan liittyvää opetusvideota. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida opetusvideoista keskeiset sisällölliset asiat ja tarjota hankkeelle tietoa jatkotyöskentelyn perustaksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa analysoitiin sisällön analyysin avulla 10 (n=10) käsihygieniaan liittyvää opetusvideota.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset olivat, että hyvä opetusvideo pitää sisällään luotettavaa teoriatietoa sekä teoriatiedon näyttämistä käytännön esimerkillä, huomioiden kuulo- ja näkövammaiset sekä opetusvideo on visuaalisesti ja audiollisesti selkeä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun kansainväliselle Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general population (Innovative Infection Control) hankkeelle. Tämän työn tarkoituksena oli koota kymmenen eri kansainvälistä käsihygieniaan liittyvää opetusvideota. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida opetusvideoista keskeiset sisällölliset asiat ja tarjota hankkeelle tietoa jatkotyöskentelyn perustaksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa analysoitiin sisällön analyysin avulla 10 (n=10) käsihygieniaan liittyvää opetusvideota.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset olivat, että hyvä opetusvideo pitää sisällään luotettavaa teoriatietoa sekä teoriatiedon näyttämistä käytännön esimerkillä, huomioiden kuulo- ja näkövammaiset sekä opetusvideo on visuaalisesti ja audiollisesti selkeä.