Tukitoimet 16-20-vuotiaille ADHD-nuorille ammatillisissa opinnoissa
Jaatinen, Saara; Rimpeläinen, Heidi; Saari, Anna-Liisa (2023)
Jaatinen, Saara
Rimpeläinen, Heidi
Saari, Anna-Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100727005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100727005
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli 16–20-vuotiaiden ADHD-nuorten tukitoimia ammatillisissa opinnoissa. Opinnäytetyö toteutettiin kolmiosaisena, jossa painottui kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja kyselytutkimus. Oppaan luonnoksessa hyödynnettiin näistä saatuja tuloksia. Opasta voitaisiin käyttää tiedon jakamisessa saatavilla olevista tukitoimista ADHD-nuorille ammatillisissa opinnoissa.
Kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella haettiin vastauksia siihen, mitä tukitoimia ADHD-nuorille on tarjolla ja mikä on nuorten kokemus tukitoimista. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kolme sosiaalialan ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä, erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma, väitöstutkimus, tutkimusartikkeli sekä kaksi ADHD:hen liittyvää teosta. Aineistot pelkistettiin ja kluseroitiin aiheittain ensin alaluokkiin ja ryhmittelyn jälkeen teemojen mukaan yläluokkiin. Pääluokat muodostettiin yhdistämällä samaa tarkoittavat yläluokat oman pääluokan alle.
Kyselytutkimuksella haettiin vastauksia, mitä tukitoimia ADHD-nuoret saavat ammatillisissa opinnoissa ja miten nuoret kuvaavat saamaansa tukea. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia analysoitiin Webropol-kyselyohjelman suodatuksen avulla ja tuotiin Excel-taulukkolaskennalla visuaaliseen muotoon.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla saaduista tuloksista selvisi, että saatavilla on monipuolisesti erilaisia tukitoimia ja nuoret ovat pääasiassa tyytyväisiä saamaansa tukeen. Suurimpana haasteena kuitenkin ilmeni, että nuorten on vaikea saada tietoa tarjolla olevista tukitoimista.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin luonnos oppaasta. Luonnoksesta löytyy tietoa tukitoimista, joita on olemassa ADHD-nuoren opiskelun tueksi ammatillisissa opinnoissa sekä ohjeita niiden hakemiselle. Luonnoksen keskeisimpänä tarkoituksena oli laatia hyvä runko sekä tuottaa tietoa, jota valmiissa oppaassa olisi hyvä olla.
Kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella haettiin vastauksia siihen, mitä tukitoimia ADHD-nuorille on tarjolla ja mikä on nuorten kokemus tukitoimista. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kolme sosiaalialan ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä, erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma, väitöstutkimus, tutkimusartikkeli sekä kaksi ADHD:hen liittyvää teosta. Aineistot pelkistettiin ja kluseroitiin aiheittain ensin alaluokkiin ja ryhmittelyn jälkeen teemojen mukaan yläluokkiin. Pääluokat muodostettiin yhdistämällä samaa tarkoittavat yläluokat oman pääluokan alle.
Kyselytutkimuksella haettiin vastauksia, mitä tukitoimia ADHD-nuoret saavat ammatillisissa opinnoissa ja miten nuoret kuvaavat saamaansa tukea. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia analysoitiin Webropol-kyselyohjelman suodatuksen avulla ja tuotiin Excel-taulukkolaskennalla visuaaliseen muotoon.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla saaduista tuloksista selvisi, että saatavilla on monipuolisesti erilaisia tukitoimia ja nuoret ovat pääasiassa tyytyväisiä saamaansa tukeen. Suurimpana haasteena kuitenkin ilmeni, että nuorten on vaikea saada tietoa tarjolla olevista tukitoimista.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin luonnos oppaasta. Luonnoksesta löytyy tietoa tukitoimista, joita on olemassa ADHD-nuoren opiskelun tueksi ammatillisissa opinnoissa sekä ohjeita niiden hakemiselle. Luonnoksen keskeisimpänä tarkoituksena oli laatia hyvä runko sekä tuottaa tietoa, jota valmiissa oppaassa olisi hyvä olla.