Perehdyttäminen verkossa : järjestön perehdyttämisprosessin kehittäminen
Salminen, Tuulikki (2023)
Salminen, Tuulikki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927057
Tiivistelmä
Suomen Diabetesliitto ry on vuonna 1955 perustettu potilas- ja kansanterveysjärjestö. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kokemuksia organisaation perehdytyksen tämänhetkisestä prosessista ja sen toteutumisesta sekä kartoittaa digitaalisen-/verkkototeutuksen mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja yhdenmukaistaa uuden työntekijän perehdytystä ja tuottaa tietoa verkkokurssina suoritettavan perehdytyksen toteuttamisen taustaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Työssä käytettiin laadullisiin tutkimusmenetelmiin sekä kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen perustuvia menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin kysely organisaatiossa perehdyttämistä toteuttaville henkilöille sekä kerättiin lähiaikoina perehdytykseen osallistuneiden kokemuksia teemahaastattelun keinoin.
Organisaation nykyinen kirjallisessa muodossa oleva perehdyttämissuunnitelma koettiin toimivaksi, mutta sen käytännön toteutukseen ja seurantaan toivottiin muutosta. Nykyisessä perehdyttämisprosessissa keskiössä olevat yksilötapaamiset haluttiin pääosin säilyttää jatkossakin. Aikataulutukseen, tapaamisten sopimisen käytäntöihin, toteutumiseen ja sen seurantaan toivottiin selkeyttä. Materiaaliin toivottiin etenkin yhdenmukaisuutta ja löydettävyyttä. Molemmissa ryhmissä suhtauduttiin positiivisesti ajatukseen, että osa perehdyttämisestä voitaisiin jatkossa järjestää verkkototeutuksena. Tämä nähtiin hyvänä etenkin materiaalin yhteneväisyyden ja löydettävyyden kannalta sekä toimivana ratkaisuna etätyön kannalta. Molemmissa ryhmissä koettiin työntekijän aiemman työhistorian ja osaamisen olevan huomioitava asia perehdyttämisprosessissa. Pohdittiin myös selkeästi nimetyn vertaisperehdyttäjän tarvetta. Lisäksi etenkin perehdytettävien ryhmässä nousi esiin tarve huomioida työtehtävien erilaisuus jo perehdyttämisvaiheessa.
Jatkossa tulee huomioida, että perehdyttämismateriaali vaatii päivittämistä ja jatkuvaa kehittämistä. Säännönmukainen palautteen kerääminen ja sen läpikäynti ja arviointi olisi tästä näkökulmasta hyödyllistä. Lisäksi tulisi pohtia myös organisaation sisällä uusiin tehtäviin siirtyvien työntekijöiden perehdytystä ja sen mahdollisia kehittämistarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Työssä käytettiin laadullisiin tutkimusmenetelmiin sekä kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen perustuvia menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin kysely organisaatiossa perehdyttämistä toteuttaville henkilöille sekä kerättiin lähiaikoina perehdytykseen osallistuneiden kokemuksia teemahaastattelun keinoin.
Organisaation nykyinen kirjallisessa muodossa oleva perehdyttämissuunnitelma koettiin toimivaksi, mutta sen käytännön toteutukseen ja seurantaan toivottiin muutosta. Nykyisessä perehdyttämisprosessissa keskiössä olevat yksilötapaamiset haluttiin pääosin säilyttää jatkossakin. Aikataulutukseen, tapaamisten sopimisen käytäntöihin, toteutumiseen ja sen seurantaan toivottiin selkeyttä. Materiaaliin toivottiin etenkin yhdenmukaisuutta ja löydettävyyttä. Molemmissa ryhmissä suhtauduttiin positiivisesti ajatukseen, että osa perehdyttämisestä voitaisiin jatkossa järjestää verkkototeutuksena. Tämä nähtiin hyvänä etenkin materiaalin yhteneväisyyden ja löydettävyyden kannalta sekä toimivana ratkaisuna etätyön kannalta. Molemmissa ryhmissä koettiin työntekijän aiemman työhistorian ja osaamisen olevan huomioitava asia perehdyttämisprosessissa. Pohdittiin myös selkeästi nimetyn vertaisperehdyttäjän tarvetta. Lisäksi etenkin perehdytettävien ryhmässä nousi esiin tarve huomioida työtehtävien erilaisuus jo perehdyttämisvaiheessa.
Jatkossa tulee huomioida, että perehdyttämismateriaali vaatii päivittämistä ja jatkuvaa kehittämistä. Säännönmukainen palautteen kerääminen ja sen läpikäynti ja arviointi olisi tästä näkökulmasta hyödyllistä. Lisäksi tulisi pohtia myös organisaation sisällä uusiin tehtäviin siirtyvien työntekijöiden perehdytystä ja sen mahdollisia kehittämistarpeita.