Visuaalinen valmentaminen oppimisen kehittäjänä
Tikkanen, Krista (2023)
Tikkanen, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927089
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin visuaalisuuden ja valmentamisen kytkemistä yhteen oppimisen tukemiseksi. Työn tarkoitus oli selvittää tutkijan uramahdollisuuksia visuaalisena valmentajana valmistumisen jälkeen. Visuaalisuuden ja valmentamisen yhdistämisen avulla on mahdollista helpottaa datan määrän käsittelyä, kiteyttää sitä tiedoksi ja edistää osaamisen kehittymistä organisaatioissa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin visuaalisuuden, valmentamisen sekä oppimisen teoriaa. Teemoja yhdistämällä luotiin laadullinen teemahaastattelu, joka toteutettiin valmentamisen sekä visuaalisuuden parissa työskenteleville ammattilaisille. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään, millaista valmennusapua yrityskentässä on tällä hetkellä tarjolla, millaisia työkaluja heillä on käytössään ja millaisia kokemuksia tiedon visualisoinnista on saatu.
Tutkimustulokset analysoitiin huolellisesti ja niitä peilattiin opinnäytetyössä esitettyyn teoreettiseen viitekehykseen. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että visuaalisuuden lisääminen datan käsittelyyn on tervetullutta ja sitä tulisi tulevaisuudessa hyödyntää enemmän. Visuaalisuuden tulisi jollain tapaa kuulua jokaisen modernin valmentajan työkalupakkiin. Se ei vaadi toteutuakseen erityistä luovuutta tai taitoa, sillä erilaisia menetelmiä on tarjolla laidasta laitaan. Tutkimus osoitti myös, että visualisointi vaatii tuekseen valmentamista sekä yhteistä keskustelua, jotta kuvan ja tekstin yhteys on mahdollista ymmärtää oikein, juuri sille tarkoitetulla tavalla.
Tutkijan on mahdollista hyödyntää opinnäytetyön sisältöä oman työnkuvan muodostamisessa sekä omien valmennustapojensa kehittämisessä. Työn tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan myös hyödyntää laajalti erilaisten organisaatioiden arjessa, etenkin oppimista ja osaamisen kehittymistä ajatellen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin visuaalisuuden, valmentamisen sekä oppimisen teoriaa. Teemoja yhdistämällä luotiin laadullinen teemahaastattelu, joka toteutettiin valmentamisen sekä visuaalisuuden parissa työskenteleville ammattilaisille. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään, millaista valmennusapua yrityskentässä on tällä hetkellä tarjolla, millaisia työkaluja heillä on käytössään ja millaisia kokemuksia tiedon visualisoinnista on saatu.
Tutkimustulokset analysoitiin huolellisesti ja niitä peilattiin opinnäytetyössä esitettyyn teoreettiseen viitekehykseen. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että visuaalisuuden lisääminen datan käsittelyyn on tervetullutta ja sitä tulisi tulevaisuudessa hyödyntää enemmän. Visuaalisuuden tulisi jollain tapaa kuulua jokaisen modernin valmentajan työkalupakkiin. Se ei vaadi toteutuakseen erityistä luovuutta tai taitoa, sillä erilaisia menetelmiä on tarjolla laidasta laitaan. Tutkimus osoitti myös, että visualisointi vaatii tuekseen valmentamista sekä yhteistä keskustelua, jotta kuvan ja tekstin yhteys on mahdollista ymmärtää oikein, juuri sille tarkoitetulla tavalla.
Tutkijan on mahdollista hyödyntää opinnäytetyön sisältöä oman työnkuvan muodostamisessa sekä omien valmennustapojensa kehittämisessä. Työn tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan myös hyödyntää laajalti erilaisten organisaatioiden arjessa, etenkin oppimista ja osaamisen kehittymistä ajatellen.