Itsensä johtaminen etätyössä
Teerinen, Anne (2023)
Teerinen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027192
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin etätyön toimivuutta ja itsensä johtamisen toteutumista etätyössä. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia, joiden avulla yksilöt voivat kehittää omia itsensä johtamisen taitoja etätyössä.
Vaikka etätyötä on ollut olemassa pitkään, vasta maailmanlaajuinen COVID19-pandemia lisäsi etätyön määrää organisaatioissa huomattavasti. Etätyötä tehdään muualta kuin viralliselta työntekopaikalta käsin, jolloin se on itsenäisempää, ja edellyttää yksilöltä hyviä itsensä johtamisen taitoja. Itsensä johtamisen taitojen kehittäminen etätyössä on tärkeää, jotta yksilö kykenee suoriutumaan työstään ilman etätyön negatiivista vaikutusta työhyvinvointiin ja jaksamiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä, itsensä johtamista ja työn tuunaamista. Etätyötä käsiteltiin erityisesti sen hyötyjen ja haasteiden näkökulmasta, mutta esiteltiin myös keinoja kehittää omia etätyöskentelytapoja. Itsensä johtamisen osuus käsitti erityisesti itsensä johtamiseen liittyvien määritelmien, ja itsensä johtamisen strategioiden esittelyn. Lisäksi käsiteltiin edellytyksiä itsensä johtamiselle, sekä seurauksia hyvästä itsensä johtamisesta. Työn tuunaaminen oli osa teoreettista viitekehystä, koska se liittyy itsensä johtamiseen, ja sitä hyödynnettiin itsensä johtamisen tapoja kehittäessä.
Koska opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ajankohtaista ilmiötä työelämässä, opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmä oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Master-opiskelijat, ja kyselylomake lähetettiin opiskelijoille toukokuussa 2023.
Etätyöskentely toimii tutkimustulosten mukaan pääsääntöisesti hyvin. Etätyön suurimmat hyödyt liittyivät henkilökohtaisen elämän joustavampaan suunnitteluun, työssä keskittymiseen, sekä työaikojen ja työn organisointiin. Etätyössä haastavinta oli yhteisöllisyyden puute, työhyvinvoinnin ylläpito, sekä työ- ja vapaa-ajan erottaminen.
Vastaajista 83 % koki osaavansa johtaa itseään hyvin. Itsensä johtamisen suurimpina haasteina vastaajat pitivät erityisesti itsensä motivoimista, keskittymistä olennaiseen, sekä oman työn aikatauluttamista. Opinnäytetyössä laadittiin kehitysehdotuksia näiden haasteiden ratkaisemiseen, ja kehitysehdotuksissa hyödynnettiin itsensä johtamisen strategioita ja työn tuunaamista.
Vaikka etätyötä on ollut olemassa pitkään, vasta maailmanlaajuinen COVID19-pandemia lisäsi etätyön määrää organisaatioissa huomattavasti. Etätyötä tehdään muualta kuin viralliselta työntekopaikalta käsin, jolloin se on itsenäisempää, ja edellyttää yksilöltä hyviä itsensä johtamisen taitoja. Itsensä johtamisen taitojen kehittäminen etätyössä on tärkeää, jotta yksilö kykenee suoriutumaan työstään ilman etätyön negatiivista vaikutusta työhyvinvointiin ja jaksamiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä, itsensä johtamista ja työn tuunaamista. Etätyötä käsiteltiin erityisesti sen hyötyjen ja haasteiden näkökulmasta, mutta esiteltiin myös keinoja kehittää omia etätyöskentelytapoja. Itsensä johtamisen osuus käsitti erityisesti itsensä johtamiseen liittyvien määritelmien, ja itsensä johtamisen strategioiden esittelyn. Lisäksi käsiteltiin edellytyksiä itsensä johtamiselle, sekä seurauksia hyvästä itsensä johtamisesta. Työn tuunaaminen oli osa teoreettista viitekehystä, koska se liittyy itsensä johtamiseen, ja sitä hyödynnettiin itsensä johtamisen tapoja kehittäessä.
Koska opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ajankohtaista ilmiötä työelämässä, opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmä oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Master-opiskelijat, ja kyselylomake lähetettiin opiskelijoille toukokuussa 2023.
Etätyöskentely toimii tutkimustulosten mukaan pääsääntöisesti hyvin. Etätyön suurimmat hyödyt liittyivät henkilökohtaisen elämän joustavampaan suunnitteluun, työssä keskittymiseen, sekä työaikojen ja työn organisointiin. Etätyössä haastavinta oli yhteisöllisyyden puute, työhyvinvoinnin ylläpito, sekä työ- ja vapaa-ajan erottaminen.
Vastaajista 83 % koki osaavansa johtaa itseään hyvin. Itsensä johtamisen suurimpina haasteina vastaajat pitivät erityisesti itsensä motivoimista, keskittymistä olennaiseen, sekä oman työn aikatauluttamista. Opinnäytetyössä laadittiin kehitysehdotuksia näiden haasteiden ratkaisemiseen, ja kehitysehdotuksissa hyödynnettiin itsensä johtamisen strategioita ja työn tuunaamista.
