Interrail Euroopassa - miten kestävä matkailu näkyy matkustajalle
Sjöholm, Nelli (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027196
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on tuottaa ajankohtaista tietoa sisältävä tuotos (blogi; ”Interrail Euroopassa – München – Turku trip-tips”), jonka tarkoituksena on tuoda lukijoiden tietoon kestävän matkailun tavoitteiden näkyvyydestä interrail-matkailijalle Euroopassa. Sivutuotoksena opinnäytetyöstä saadaan matkakertomus, josta tulevaisuuden Interrail-matkailijat saavat ideoita ja vinkkejä.
Opinnäytetyö on rajattu keskittymään interrail-matkailuun ja kestävän matkailun tavoitteisiin. Aihevalintaan on vaikuttanut kestävän matkailun suosion kasvu ja mielenkiinto aiheita kohtaan.
Interrail-matkailu ja kestävän matkailun tavoitteet tukevat opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana tehtävää havainnointia, josta työn tuotos muodostetaan.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä muodostuu interrail-matkailun historiasta, tulevaisuudesta sekä hyödyistä ja haitoista. Samassa analysoidaan muiden matkailumuotojen vaikuttavuutta johdatellen lukijaa opinnäytetyön toiseen teoria-aiheeseen, mikä on megatrendit. Megatrendit ovat maailmanlaajuisia ja pitkäkestoisia ihmiskuntaan vaikuttavia ilmiöitä. Megatrendeistä tarkastellaan lähemmin kestävää kehitystä ja siitä UNWTON määrittelemiä matkailutoimialan kestävän kehityksen tavoitteita.
Tietoperustasta hankittua tietoa yhdistämällä omakohtaiseen havainnointiin interrail-matkan aikana on käytetty tiedonhankintamenetelmänä tavoitteiden saavuttamiseksi. Havainnointi on kenttätyömenetelmä, jonka avulla saadaan tietoa aiheesta, josta sitä ei ennestään ole ollenkaan tai vain vähän. Haasteena siinä on se, että se on aikaa vievää ja tuloksiin voi vaikuttaa havainnoitsijan ennakko-oletukset.
Opinnäytetyö on suunniteltu ja toteutettu vuoden 2023 aikana. Työn toiminnallinen osuus pantiin täytäntöön 3. heinäkuuta ja interrail-matka kesti 25.7 asti. Matkan kokonaiskesto oli kolme viikkoa ja yksi päivä. Interrail-matkan aikana tehdyt havainnot kestävän kehityksen tavoitteista muodostivat 14 blogipostausta ”Interrail Euroopassa – München – Turku trip-tips” -blogiin. Matkakertomus muodostuu matkakohdekohtaisesta lyhyestä kuvauksesta, jota tukee suunnitelmavaiheessa tehty matkasuunnitelma.
Opinnäytetyön tulokset täyttivät asetetut tavoitteet. Havainnoitua tietoa kestävän kehityksen tavoitteiden näkymisestä matkailijalle tuotettiin säännöllisesti interrail-matkan aikana. Suunnitelman mukaan eteneminen onnistui kahta virheellisesti havainnoitua kohdetta lukuun ottamatta. Työn reliabiliteettia voidaan tarkastella kriittisesti, koska havainnoita tekeviä henkilöitä on ollut vain yksi ja vietetty aika kohteissa ollut lyhyt. Reliabiliteettia voisi parantaa käyttämällä useampaa havainnoitsijaa, jolloin tuloksia voisi vertailla.
Opinnäytetyö on rajattu keskittymään interrail-matkailuun ja kestävän matkailun tavoitteisiin. Aihevalintaan on vaikuttanut kestävän matkailun suosion kasvu ja mielenkiinto aiheita kohtaan.
Interrail-matkailu ja kestävän matkailun tavoitteet tukevat opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana tehtävää havainnointia, josta työn tuotos muodostetaan.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä muodostuu interrail-matkailun historiasta, tulevaisuudesta sekä hyödyistä ja haitoista. Samassa analysoidaan muiden matkailumuotojen vaikuttavuutta johdatellen lukijaa opinnäytetyön toiseen teoria-aiheeseen, mikä on megatrendit. Megatrendit ovat maailmanlaajuisia ja pitkäkestoisia ihmiskuntaan vaikuttavia ilmiöitä. Megatrendeistä tarkastellaan lähemmin kestävää kehitystä ja siitä UNWTON määrittelemiä matkailutoimialan kestävän kehityksen tavoitteita.
Tietoperustasta hankittua tietoa yhdistämällä omakohtaiseen havainnointiin interrail-matkan aikana on käytetty tiedonhankintamenetelmänä tavoitteiden saavuttamiseksi. Havainnointi on kenttätyömenetelmä, jonka avulla saadaan tietoa aiheesta, josta sitä ei ennestään ole ollenkaan tai vain vähän. Haasteena siinä on se, että se on aikaa vievää ja tuloksiin voi vaikuttaa havainnoitsijan ennakko-oletukset.
Opinnäytetyö on suunniteltu ja toteutettu vuoden 2023 aikana. Työn toiminnallinen osuus pantiin täytäntöön 3. heinäkuuta ja interrail-matka kesti 25.7 asti. Matkan kokonaiskesto oli kolme viikkoa ja yksi päivä. Interrail-matkan aikana tehdyt havainnot kestävän kehityksen tavoitteista muodostivat 14 blogipostausta ”Interrail Euroopassa – München – Turku trip-tips” -blogiin. Matkakertomus muodostuu matkakohdekohtaisesta lyhyestä kuvauksesta, jota tukee suunnitelmavaiheessa tehty matkasuunnitelma.
Opinnäytetyön tulokset täyttivät asetetut tavoitteet. Havainnoitua tietoa kestävän kehityksen tavoitteiden näkymisestä matkailijalle tuotettiin säännöllisesti interrail-matkan aikana. Suunnitelman mukaan eteneminen onnistui kahta virheellisesti havainnoitua kohdetta lukuun ottamatta. Työn reliabiliteettia voidaan tarkastella kriittisesti, koska havainnoita tekeviä henkilöitä on ollut vain yksi ja vietetty aika kohteissa ollut lyhyt. Reliabiliteettia voisi parantaa käyttämällä useampaa havainnoitsijaa, jolloin tuloksia voisi vertailla.