Psykofyysisen fysioterapian keinoja vireystilan säätelyyn 5.–6.-luokkalaisille: videomateriaali Pruukin yhtenäiskoulun opettajille
Isoherranen, Saana; Lehtonen, Kiira (2023)
Isoherranen, Saana
Lehtonen, Kiira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027197
Tiivistelmä
Alakoululaisen kehitys 5.–6.-luokalla sisältää käyttäytymisen ja tunne-elämän taitojen opettelua. Kehityksen vaihetta kutsutaan esimurrosiäksi. Alakoululaisella saattaa ilmetä ylivilkkautta, keskittymisen vaikeuksia ja ahdistuneisuutta. Nykyajan runsasvirikkeinen ja nopeatempoinen elinympäristö lisää keskittymiskyvyn vaikeuksia. Aivot ovat tottuneet jatkuvaan ärsyketulvaan ja nopeasti saatavaan mielihyvään, minkä vuoksi alakoululaisten motivoiminen hidastempoiseen oppimiseen on muuttunut haasteelliseksi.
Vireystilan säätely edistää keskittymiskyvyn ylläpitoa. Psykofyysisen fysioterapian keinoilla voidaan vaikuttaa autonomiseen hermostoon, joka on yhteydessä vireystilaan. Hengitys, mindfulness, rentoutuminen ja kehotietoisuus ovat psykofyysisen fysioterapian keinoja, joilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten terveyteen ja hyvinvointiin. Koulussa vireystilan säätelyn tavoitteena on tunnistaa oma vireystila ja säädellä se tilanteeseen sopivaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Pruukin yhtenäiskoulun opettajien tietoisuutta psykofyysisestä fysioterapiasta ja sen harjoitteiden hyödyntämisestä oppitunneilla 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden vireystilan säätelyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opettajille videomateriaalia lyhyistä käytännön harjoituksista, jotka nostavat tai alentavat oppilaiden vireystilaa oppitunneilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli videomateriaali vireystilaan vaikuttavista harjoituksista Pruukin yhtenäiskoulun opettajille. Videomateriaalissa on yhdeksän videoitua harjoitusta, jotka perustuvat tutkittuun tietoon. Harjoitukset painottuvat vireystilan alentamiseen ja ovat ajallisesti 2–5 minuutin pituisia. Vireystilaan vaikuttavista harjoituksista on käsikirjoitus, joka on liitteenä opinnäytetyön lopussa ja kaikkien saatavilla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoen kaupunki ja yhteistyökouluna oli Pruukin yhtenäiskoulu.
Vireystilan säätely edistää keskittymiskyvyn ylläpitoa. Psykofyysisen fysioterapian keinoilla voidaan vaikuttaa autonomiseen hermostoon, joka on yhteydessä vireystilaan. Hengitys, mindfulness, rentoutuminen ja kehotietoisuus ovat psykofyysisen fysioterapian keinoja, joilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten terveyteen ja hyvinvointiin. Koulussa vireystilan säätelyn tavoitteena on tunnistaa oma vireystila ja säädellä se tilanteeseen sopivaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Pruukin yhtenäiskoulun opettajien tietoisuutta psykofyysisestä fysioterapiasta ja sen harjoitteiden hyödyntämisestä oppitunneilla 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden vireystilan säätelyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opettajille videomateriaalia lyhyistä käytännön harjoituksista, jotka nostavat tai alentavat oppilaiden vireystilaa oppitunneilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli videomateriaali vireystilaan vaikuttavista harjoituksista Pruukin yhtenäiskoulun opettajille. Videomateriaalissa on yhdeksän videoitua harjoitusta, jotka perustuvat tutkittuun tietoon. Harjoitukset painottuvat vireystilan alentamiseen ja ovat ajallisesti 2–5 minuutin pituisia. Vireystilaan vaikuttavista harjoituksista on käsikirjoitus, joka on liitteenä opinnäytetyön lopussa ja kaikkien saatavilla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoen kaupunki ja yhteistyökouluna oli Pruukin yhtenäiskoulu.