Yrityksen strategia
Tiainen, Milja (2023)
Tiainen, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227309
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja Neonsun Oy on urheiluvälineiden ja optiikan maahantuoja. Yrityksessä aistittiin useita liiketoimintaympäristön muutoksia, joihin ei oltu valmistauduttu – ei liiketoiminnan uhkina, mutta ei toisaalta mahdollisuuksinakaan. Oli aika kysyä, mistä Neonsunin toimintaedellytykset tulevaisuudessa syntyvät. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui: mitä Neonsunin tulisi tehdä menestyäkseen tulevaisuudessa? Tavoitteena oli laatia visio ja strategia viiden vuoden aikajänteellä.
Jokainen valinta siitä, mihin päätämme käyttää työaikamme, tulisi tehdä strategian pohjalta. Strategian tarkoitus on siis ohjata ja priorisoida työtämme. Strategia on tavoitteellista ja tietoista suunnan valitsemista muuttuvassa toimintaympäristössä. Strategian onnistumisessa on useammin kyse johdonmukaisuudesta ja sitkeydestä kuin näkemyksellisyydestä. Ennen kaikkea strategia on prosessi – sitä kuuluu muokata ja uudistaa jatkuvasti.
Neonsunin strategia laadittiin Sutisen ja Haapakorvan (2022) strategiamallia hyödyntäen. Erityistä painoarvoa prosessissa annettiin henkilöstön osallistumiselle, mikä toteutettiin workshopien kautta. Työssä hyödynnettiin myös liikkuvien skenaarioiden mallia. Ajatuksena on, että strategia muokkautuu sitä mukaan, kun oletukset tarkentuvat. Etukäteen määritellään, miten toimitaan riippuen siitä, kuinka todellisuus poikkeaa oletetusta.
Työn tulokset esitetään SWOTin, skenaarioiden, strategiakartan ja tiekartan muodossa toimenpidesuunnitelmineen. Tuloksena nähtiin, että Neonsun ei voi merkittävästi kasvaa nykyisellä portfoliolla ja henkilökunnalla. Strategiassa laitetaan ensin perusasioita kuntoon ja rakennetaan kyvykkyyksiä vuoteen 2026, minkä jälkeen ollaan valmiita kasvuun. Keskeiseksi strategiseksi teemaksi nousi jatkuvan parantamisen kulttuurin luominen. Siinä onnistuessaan yritys luo kyvykkyyttä, joka mahdollistaa kasvun. Myös digitalisaation ja verkkonäkyvyyden edistäminen, nykyisistä asiakkuuksista kiinni pitäminen ostamisen helpottamisen ja asiakaskokemuksen kautta, sekä oikea-aikainen ja järjestelmällinen tekeminen ovat strategian keskiössä. Uudistuminen tapahtuu ennen kaikkea kokeilujen kautta sekä aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kollegojen kanssa.
Tässä työssä esitellään yksi tapa laatia strategia. Toimeksiantajan kannalta kaikkein tärkeintä oli, että prosessissa kirkastettiin seuraavien vuoden tavoitteet ja prioriteetit sekä muutettiin se konkreettiseksi tekemiseksi.
Jokainen valinta siitä, mihin päätämme käyttää työaikamme, tulisi tehdä strategian pohjalta. Strategian tarkoitus on siis ohjata ja priorisoida työtämme. Strategia on tavoitteellista ja tietoista suunnan valitsemista muuttuvassa toimintaympäristössä. Strategian onnistumisessa on useammin kyse johdonmukaisuudesta ja sitkeydestä kuin näkemyksellisyydestä. Ennen kaikkea strategia on prosessi – sitä kuuluu muokata ja uudistaa jatkuvasti.
Neonsunin strategia laadittiin Sutisen ja Haapakorvan (2022) strategiamallia hyödyntäen. Erityistä painoarvoa prosessissa annettiin henkilöstön osallistumiselle, mikä toteutettiin workshopien kautta. Työssä hyödynnettiin myös liikkuvien skenaarioiden mallia. Ajatuksena on, että strategia muokkautuu sitä mukaan, kun oletukset tarkentuvat. Etukäteen määritellään, miten toimitaan riippuen siitä, kuinka todellisuus poikkeaa oletetusta.
Työn tulokset esitetään SWOTin, skenaarioiden, strategiakartan ja tiekartan muodossa toimenpidesuunnitelmineen. Tuloksena nähtiin, että Neonsun ei voi merkittävästi kasvaa nykyisellä portfoliolla ja henkilökunnalla. Strategiassa laitetaan ensin perusasioita kuntoon ja rakennetaan kyvykkyyksiä vuoteen 2026, minkä jälkeen ollaan valmiita kasvuun. Keskeiseksi strategiseksi teemaksi nousi jatkuvan parantamisen kulttuurin luominen. Siinä onnistuessaan yritys luo kyvykkyyttä, joka mahdollistaa kasvun. Myös digitalisaation ja verkkonäkyvyyden edistäminen, nykyisistä asiakkuuksista kiinni pitäminen ostamisen helpottamisen ja asiakaskokemuksen kautta, sekä oikea-aikainen ja järjestelmällinen tekeminen ovat strategian keskiössä. Uudistuminen tapahtuu ennen kaikkea kokeilujen kautta sekä aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kollegojen kanssa.
Tässä työssä esitellään yksi tapa laatia strategia. Toimeksiantajan kannalta kaikkein tärkeintä oli, että prosessissa kirkastettiin seuraavien vuoden tavoitteet ja prioriteetit sekä muutettiin se konkreettiseksi tekemiseksi.