Muotoiluluotain asiakasymmärryksen keräämiseen kirurgisen potilaan hoitopolussa
Ruohoniemi, Milla; Heinonen, Mia (2023)
Ruohoniemi, Milla
Heinonen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kirjallisuuteen perustuva muotoiluluotain Satasairaalan käyttöön. Tavoitteena oli, että Satasairaala voi muotoiluluotaimen avulla kerätä asiakaskokemuksia ja kehittää kirurgista hoitopolkua.
Palvelumuotoilu on menetelmä, jossa luodaan uusia tai kehitetään olemassa olevia palveluita. Palvelumuotoilussa palveluiden käyttäjät otetaan mukaan kehittämisprosessiin. Syvällisen asiakasymmärryksen avulla voidaan luoda tai kehittää aidosti asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin vastaavia palveluita.
Muotoiluluotaimia eli itsedokumentointivälineitä käytetään yleensä palvelumuotoilussa asiakasymmärryksen keräämisessä. Muotoiluluotaimessa voi olla erilaisia tehtäviä, esimerkiksi päiväkirjan kirjoittamista, avoimiin kysymyksiin vastaamista, piirtämistä tai valokuvaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Kirjallisuutta etsittiin PubMed-, Google Scholar-, Finna- ja Theseus- nimisistä tietokannoista sekä painetuista teoksista. Aiempien tutkimusten perusteella kartoitettiin erilaisten muotoiluluotainten vahvuuksia ja heikkouksia. Hyväksi koettujen ominaisuuksien ja oman luovuuden pohjalta tuotettiin kokonaan uusi muotoiluluotain, joka koskee kirurgisen potilaan hoitopolkua.
Tilaajan palautteen mukaan muotoiluluotain kartoittaa kattavasti asiakasnäkökulmaa. Tehtävien määrä ja laajuus koettiin hyviksi sekä tehtävät sopivan vaihteleviksi. Muotoiluluotaimella uskottiin saavan juuri sitä tietoa, jota kehittämistyössä tarvittaisiin. Muotoiluluotaimeen tehtiin tilaajan pyynnöstä pieni lisäys, jotta kyseisen tehtävän vastauksesta saataisiin yksityiskohtaisempaa tietoa.
Jatkokehittämisideoina on käyttää työn muotoiluluotainta ja tutkia esimerkiksi tietyn potilasryhmän kirurgista hoitopolkua tai suunnata tutkimusta sairaalan poliklinikkatoimintaan tai vuodeosastoille.
Palvelumuotoilu on menetelmä, jossa luodaan uusia tai kehitetään olemassa olevia palveluita. Palvelumuotoilussa palveluiden käyttäjät otetaan mukaan kehittämisprosessiin. Syvällisen asiakasymmärryksen avulla voidaan luoda tai kehittää aidosti asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin vastaavia palveluita.
Muotoiluluotaimia eli itsedokumentointivälineitä käytetään yleensä palvelumuotoilussa asiakasymmärryksen keräämisessä. Muotoiluluotaimessa voi olla erilaisia tehtäviä, esimerkiksi päiväkirjan kirjoittamista, avoimiin kysymyksiin vastaamista, piirtämistä tai valokuvaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Kirjallisuutta etsittiin PubMed-, Google Scholar-, Finna- ja Theseus- nimisistä tietokannoista sekä painetuista teoksista. Aiempien tutkimusten perusteella kartoitettiin erilaisten muotoiluluotainten vahvuuksia ja heikkouksia. Hyväksi koettujen ominaisuuksien ja oman luovuuden pohjalta tuotettiin kokonaan uusi muotoiluluotain, joka koskee kirurgisen potilaan hoitopolkua.
Tilaajan palautteen mukaan muotoiluluotain kartoittaa kattavasti asiakasnäkökulmaa. Tehtävien määrä ja laajuus koettiin hyviksi sekä tehtävät sopivan vaihteleviksi. Muotoiluluotaimella uskottiin saavan juuri sitä tietoa, jota kehittämistyössä tarvittaisiin. Muotoiluluotaimeen tehtiin tilaajan pyynnöstä pieni lisäys, jotta kyseisen tehtävän vastauksesta saataisiin yksityiskohtaisempaa tietoa.
Jatkokehittämisideoina on käyttää työn muotoiluluotainta ja tutkia esimerkiksi tietyn potilasryhmän kirurgista hoitopolkua tai suunnata tutkimusta sairaalan poliklinikkatoimintaan tai vuodeosastoille.