"Varsinainen vastustus digijuttuja vastaan on jäänyt pois" : selvitys digitutoreiden työnkuvasta ja roolista Nokian kaupungin varhaiskasvatuksessa
Virmanen, Rose; Muurimäki, Lotta (2023)
Virmanen, Rose
Muurimäki, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää digitutoreiden työnkuvaa ja roolia varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli saada selville digitutoreiden työnkuva sekä rooli muiden varhaiskasvattajien joukossa, jolloin selvennetään digitutorin nimikettä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia, digitaalista osaamista sekä digitaaliseen pedagogiikkaan liittyviä rooleja.
Opinnäytetyö toteutettiin anonyyminä kyselynä Nokian kaupungin varhaiskasvatuksen digitutoreille. Yhteistyötahona toimi Nokian kaupunki. Aihe rajautui yhteistyötahon myötä digitutoreihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin avointa kyselyä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tyypittelemällä.
Tarve digitutoreiden työnkuvan selventämiselle oli olemassa. Tutkimustulosten perusteella digitutoreiden keskeinen työnkuva on tukea ja informoida muita kasvattajia digitaalisesta toiminnasta. Digitutorin tehtävänä on ottaa selvää uusista sisällöistä sekä suunnitella digitaalista toimintaa. He käyttävät digilaitteita monipuolisesti lasten, huoltajien sekä muiden kasvattajien kanssa. Tutkimustulosten pohjalta digitutorin rooli on auttaa muita digitaalisessa toiminnassa ja toimia ongelmanratkaisijana.
Digitutoreiden työnkuvaa voitaisiin selventää uusilla tutkimuksilla, esimerkiksi vertailemalla koulutuksen käyneitä sekä pelkän kiinnostuksen omaavia. Tuloksista kävi myös ilmi, että digitutorit tekevät työtä varhaiskasvatuksen kasvattajan tehtävien ohessa.
Opinnäytetyö toteutettiin anonyyminä kyselynä Nokian kaupungin varhaiskasvatuksen digitutoreille. Yhteistyötahona toimi Nokian kaupunki. Aihe rajautui yhteistyötahon myötä digitutoreihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin avointa kyselyä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tyypittelemällä.
Tarve digitutoreiden työnkuvan selventämiselle oli olemassa. Tutkimustulosten perusteella digitutoreiden keskeinen työnkuva on tukea ja informoida muita kasvattajia digitaalisesta toiminnasta. Digitutorin tehtävänä on ottaa selvää uusista sisällöistä sekä suunnitella digitaalista toimintaa. He käyttävät digilaitteita monipuolisesti lasten, huoltajien sekä muiden kasvattajien kanssa. Tutkimustulosten pohjalta digitutorin rooli on auttaa muita digitaalisessa toiminnassa ja toimia ongelmanratkaisijana.
Digitutoreiden työnkuvaa voitaisiin selventää uusilla tutkimuksilla, esimerkiksi vertailemalla koulutuksen käyneitä sekä pelkän kiinnostuksen omaavia. Tuloksista kävi myös ilmi, että digitutorit tekevät työtä varhaiskasvatuksen kasvattajan tehtävien ohessa.