Henkilökohtaisen myyntiosaamisen kehittäminen B2B -myynnissä
Tikkanen, Inka (2023)
Tikkanen, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327435
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kirjoittajan henkilökohtaista myynti-osaamista B2B -myynnissä. Myytävät asiat olivat kiinteistönhuoltoon liittyviä palveluita, kuten sadevesikourujen puhdistuksia ja mekaanisia sammaleen poistoja katoille.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamuodossa. Jokaiselta työpäivältä raportoitiin päivän kulkua ja reflektoitiin toimintaa viikkotasolla viikoittaisten viikkoanalyysien avulla. Ennen päiväkirjaosuutta käytiin läpi teoriaa aiheeseen perehtymisen takia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin B2B -myyntiin käsitteenä, käytiin läpi myyntiprosessia B2B -myynnissä, tutustuttiin myyntisuppiloon sekä hyvän myyjän ominaisuuksiin. Lisää teoriaa tuli opinnäytetyössä päiväkirjaan kuuluvissa viikkoanalyyseissa, jossa käsiteltiin ajankohtaisia aiheita.
Päiväkirjan lopussa tarkasteltiin vielä koko päiväkirjajaksoa. Siinä koottiin yhteen asioita, missä onnistuttiin, missä ei onnistuttu tai mitä olisi vielä voinut kehittää. Osiossa tarkasteltiin myös, mitä opittiin päiväkirjajakson aikana ja mitä asioita vietiin käytäntöön myyntiosaamisen kehittämistä varten myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamuodossa. Jokaiselta työpäivältä raportoitiin päivän kulkua ja reflektoitiin toimintaa viikkotasolla viikoittaisten viikkoanalyysien avulla. Ennen päiväkirjaosuutta käytiin läpi teoriaa aiheeseen perehtymisen takia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin B2B -myyntiin käsitteenä, käytiin läpi myyntiprosessia B2B -myynnissä, tutustuttiin myyntisuppiloon sekä hyvän myyjän ominaisuuksiin. Lisää teoriaa tuli opinnäytetyössä päiväkirjaan kuuluvissa viikkoanalyyseissa, jossa käsiteltiin ajankohtaisia aiheita.
Päiväkirjan lopussa tarkasteltiin vielä koko päiväkirjajaksoa. Siinä koottiin yhteen asioita, missä onnistuttiin, missä ei onnistuttu tai mitä olisi vielä voinut kehittää. Osiossa tarkasteltiin myös, mitä opittiin päiväkirjajakson aikana ja mitä asioita vietiin käytäntöön myyntiosaamisen kehittämistä varten myös tulevaisuudessa.