RAI-arviointityökalu osaksi arkea - Käyttöönottoprosessin kehittäminen palvelutalo Sarahovissa
Lepistö, Titta-Riina (2023)
Lepistö, Titta-Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227330
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee RAI-arviointityökalun käyttöönottoprosessia Laukaan asumispalvelusäätiö Sarahovin palvelutalossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ympärivuorokautista palveluasumista tarjoavalle Laukaan asumispalvelusäätiölle käyttöönottoprosessi ja perehdytyskansio. Käyttöönottoprosessi tulee helpottamaan RAI-arviointityökalun käyttöä hoitotyön arjessa toimien myös perehdytysvälineenä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Laukaan asumispalvelusäätiö Sarahovin RAI-arviointityökalun käyttöönottoprosessia osana organisaation toimintaa kokeilevan kehittämisen näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu ja kehittämistyö toteutettiin osallistavin menetelmin kokeilevan kehittämisen keinoin hyödyntäen työpajatyöskentelyä, johon osallistui palvelutalo Sarahovin hoitohenkilöstö. Työpajojen avulla kerättiin henkilöstön ajatuksia ja ideoita RAI-arviointityökalun käyttöönottoprosessin onnistumiseksi. Työpajatyöskentelyllä mahdollistettiin henkilöstön osallistuminen ja vaikuttaminen kehittämiseen. Työpajoissa tuotettiin konkreettisia keinoja, joilla helpottaa käyttöönottoprosessia. Kehittämistyö toteutettiin vuosien 2021-2023 aikana. Tutkimustulosten perusteella käyttöönottoprosessin kehittämiseksi nousi neljä teemaa, jotka olivat asiakkaiden osallistaminen, arviointien organisoiminen, henkilöstön osaaminen sekä arviointien luotettavuus. Kehittämistarpeisiin luotiin työpajoissa toimintamallit sekä tukimateriaali, joiden avulla arviointien tekeminen onnistuu asiakaslähtöisesti, luotettavasti ja oikea-aikaisesti. Kehittämisprojektin tuloksena luotiin yhteinen toimintamalli asiakaslähtöisen ja luotettavan RAI-arvioinnin toteuttamiseksi sekä perehtymiskansio. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että uuden toimintamallin kehittämisessä on tärkeää, osallistaa työntekijät suunnitteluun ja kehitystyöhön. Asiakkaiden osallistaminen oman hoidon suunnitteluun on tärkeää merkityksellisyyden ja positiivisen elämänlaadun kannalta. Henkilöstön osaaminen lisää RAI-arviointien luotettavuutta ja mahdollistaa asiakkaiden voimavarojen tukemisen sekä toimintakyvyn edistämisen asiakaslähtöisen hoitotyön toteuttamisessa.