Risteilylaivan sähköntuotto ja -jakelu
Tyni, Tommi (2014)
Tyni, Tommi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua ison ja nykyaikaisen risteilyaluksen sähköntuotantoon ja -jakeluun sekä niihin liittyvien järjestelmien huolto- ja kunnossapitotöihin sähkökadettina kuuden kuukauden ajan.
Jewel of the Seas tuottaa tarvitsemansa sähkön normaaliolosuhteissa merellä kahden kaasu- ja yhden höyryturbiinin avulla. Kaasuturbiinien tuottamat kuumat pakokaasut otetaan talteen ja niillä käytetään höyryturbiinia, jolloin turbiinien hyötysuhdetta saadaan merkittävästi parannettua. Kaasuturbiinien polttoaineen korkean hinnan sekä osakuorman aikaisen korkean polttoaineen kulutuksen johdosta laivalle asennettiin kolmas dieselgeneraattori, jota käytetään pääasiassa kun laiva on satamassa eikä propulsiolle ole tarvetta. Lisäksi laivalla on yksi apudieselgeneraattori sekä hätädieselgeneraattori, jota käytetään ainoastaan mahdollisen sähkökatkoksen aikana.
Generaattoreissa tuotettu 11 kV sähkö siirtyy ensin pääsähkötauluun, joka on kolmiosainen. 11 kV sähköverkosta syötetään seitsemää isoa moottoria, jotka ovat kaikki välttämättömiä laivan toiminnan kannalta, näitä ovat kolme keulapotkuria sekä neljä kompressoria. Pääsähkötaulusta sähkö siirtyy konehuoneen moottorikontrollikeskuksille ja muuntoasemille 11 kV/690 V muuntajien kautta. Pääsähkötaulu syöttää lisäksi laivan jokaista seitsemää paloaluetta, joilla jokaisella on oma muuntajansa. Paloalueen sisällä sähkön jakelu kuluttajille suoritetaan pääasiassa virtakiskojen avulla. Laivan suurta keittiötä syötetään sähkötaulusta GD10, joka on jaettu kahteen osaan. Molempia osia syöttää oma 11 kV/450 V muuntajansa.
Generaattorit ovat elintärkeitä laivan normaalin toiminnan kannalta, joten niiden huoltoihin käytetään paljon aikaa. Suuri osa kunnossapitotyöstä on joko yksinkertaisesti siivousta ja puhdistusta tai automaattihälytyksien testausta eri järjestelmien sensoreita testaamalla. Laivan valvomossa on vahdissa konemestari ympäri vuorokauden, jonka täytyy koko ajan tietää mitä laivan lukuisissa järjestelmissä tapahtuu. Yksi laivan suurimmista testeistä on kerran neljässä kuukaudessa tapahtuva sähkökatkostesti, jolla testataan hätäjärjestelmien toiminta mahdollisen sähkökatkoksen sattuessa. Lisäksi hätäjärjestelmien testaukseen kuuluu kerran kuukaudessa tapahtuva UPS-järjestelmien akkujen testaus, joiden vaatimuksena on kestää vähintään puoli tuntia
Jewel of the Seas tuottaa tarvitsemansa sähkön normaaliolosuhteissa merellä kahden kaasu- ja yhden höyryturbiinin avulla. Kaasuturbiinien tuottamat kuumat pakokaasut otetaan talteen ja niillä käytetään höyryturbiinia, jolloin turbiinien hyötysuhdetta saadaan merkittävästi parannettua. Kaasuturbiinien polttoaineen korkean hinnan sekä osakuorman aikaisen korkean polttoaineen kulutuksen johdosta laivalle asennettiin kolmas dieselgeneraattori, jota käytetään pääasiassa kun laiva on satamassa eikä propulsiolle ole tarvetta. Lisäksi laivalla on yksi apudieselgeneraattori sekä hätädieselgeneraattori, jota käytetään ainoastaan mahdollisen sähkökatkoksen aikana.
Generaattoreissa tuotettu 11 kV sähkö siirtyy ensin pääsähkötauluun, joka on kolmiosainen. 11 kV sähköverkosta syötetään seitsemää isoa moottoria, jotka ovat kaikki välttämättömiä laivan toiminnan kannalta, näitä ovat kolme keulapotkuria sekä neljä kompressoria. Pääsähkötaulusta sähkö siirtyy konehuoneen moottorikontrollikeskuksille ja muuntoasemille 11 kV/690 V muuntajien kautta. Pääsähkötaulu syöttää lisäksi laivan jokaista seitsemää paloaluetta, joilla jokaisella on oma muuntajansa. Paloalueen sisällä sähkön jakelu kuluttajille suoritetaan pääasiassa virtakiskojen avulla. Laivan suurta keittiötä syötetään sähkötaulusta GD10, joka on jaettu kahteen osaan. Molempia osia syöttää oma 11 kV/450 V muuntajansa.
Generaattorit ovat elintärkeitä laivan normaalin toiminnan kannalta, joten niiden huoltoihin käytetään paljon aikaa. Suuri osa kunnossapitotyöstä on joko yksinkertaisesti siivousta ja puhdistusta tai automaattihälytyksien testausta eri järjestelmien sensoreita testaamalla. Laivan valvomossa on vahdissa konemestari ympäri vuorokauden, jonka täytyy koko ajan tietää mitä laivan lukuisissa järjestelmissä tapahtuu. Yksi laivan suurimmista testeistä on kerran neljässä kuukaudessa tapahtuva sähkökatkostesti, jolla testataan hätäjärjestelmien toiminta mahdollisen sähkökatkoksen sattuessa. Lisäksi hätäjärjestelmien testaukseen kuuluu kerran kuukaudessa tapahtuva UPS-järjestelmien akkujen testaus, joiden vaatimuksena on kestää vähintään puoli tuntia