Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikuntaleikkikortit varhaiskasvatuksen arkeen

Leppänen, Emmi (2023)

 
Avaa tiedosto
Leppanen_Emmi.pdf (1.548Mt)
Lataukset: 


Leppänen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327493
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tarkoituksena oli laatia varhaiskasvatuksen arkeen, erityisesti ulkoiluhetkiin sopivia liikuntaleikkikortteja, joita hyödyntämällä varhaiskasvattajat voivat helpolla tavalla innostaa lapsia liikkumaan. Tavoitteena oli lisätä pienten lasten fyysistä aktiivisuutta päiväkotipäivän aikana. Opinnäytetyön tilaaja oli helsinkiläinen päiväkoti, ja toiminnallisen osuuden tuotos suunnattiin kyseisen päiväkodin alle 3-vuotiaiden sekä 2–4-vuotiaiden lasten ryhmiin.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta ja varhaisvuosien liikuntaa. Keskeisiä käsitteitä olivat varhaiskasvatus, liikunnan toteuttaminen varhaiskasvatuksessa, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, kasvattajan rooli liikuntakasvatuksessa sekä liikunnan vaikutus lapsen fyysisten, motoristen, psyykkisten, sosioemotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitykseen. Tietoperustan lisäksi opinnäytetyöprosessissa hyödynnettiin varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattua kyselyä tarkoituksena saada ideoita ja toiveita liikuntaleikkikorttien sisällöstä. Kyselyn tuottama aineisto analysoitiin teemoittelemalla, ja sen vastauksia hyödynnettiin liikuntaleikkikortteja suunnitellessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 12 kappaletta liikuntaleikkikortteja. Leikit on jaoteltu neljään eri teemaan: tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja harjoittaviin leikkeihin sekä sääntöleikkeihin. Varhaiskasvattajien toiveita kuunnellen kortteihin tuotiin monipuolisia, eri ikä- ja taitotasoisille lapsille sopivia leikkejä. Kortteja esitestattiin päiväkodissa, ja kasvattajat saivat antaa palautetta niistä. Palautetta hyödynnettiin viimeistelyvaiheessa, jonka jälkeen päiväkoti sai jälleen kortit testattavakseen. Palautetta viimeistellyistä liikuntaleikkikorteista pyydettiin kasvattajilta sähköisen kyselylomakkeen avulla. Varhaiskasvattajilta kerätyn palautteen mukaan korttien todettiin innostavan lapsia ja sopivan helppokäyttöisinä varhaiskasvatuksen arkeen. Kyselyyn vastanneet kokivat, että liikuntaleikkikorttien avulla voidaan lisätä pienten lasten fyysistä aktiivisuutta päiväkotipäivien aikana. Kehitysideana mainittiin suurempi korttien lukumäärä sekä pidempikestoiset leikit.
 
The thesis was practice-based. The purpose of the thesis was to design exercise play cards for a day care center, especially for outdoor activities. By using these cards, early childhood educators can easily inspire children to exercise. The aim was to increase the physical activity of small children in a day care center. The thesis was commissioned by a day care center in Helsinki, and the cards were made for groups of children under 3 years old and of children aged 2 to 4 years old in that particular day care center.
The theoretical part of thesis deals with early childhood education and physical activity in early childhood. The key concepts were early childhood education, the implementation of physical activity in early childhood education, recommendations for physical activity in the early years, the role of the educator in physical education, and the effect of physical activity on the development of a child’s physical, motor, psychological, socio-emotional and cognitive skills. In addition to the theoretical framework, the thesis process included a survey that was aimed at the early childhood education staff. Its purpose was to get ideas and wishes regarding the content of the exercise cards. The survey was analyzed by thematizing, and the answers were used when designing the exercise play cards.
As a result of the thesis, 12 exercise play cards were created. The games are divided into four different categories: games that practice balance, movement and equipment handling skills, and rule games. Listening to the wishes of early childhood educators, versatile games suitable for children of different ages and skill levels were added to the cards. The cards were pre-tested in the day care center, and the educators were able to give feedback on them. The feedback was used when finishing the cards. After that, the day care center received the cards again for testing. The educators were asked to give feedback on the completed exercise play cards using an electronic survey. According to the feedback, the cards were inspiring for children and easy to use in daily activities in early childhood education. Those who responded to the survey felt that the exercise play cards can be used to increase the physical activity of young children during day care. A larger number of cards and longer games were mentioned as development ideas.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste