Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Seitsemäsluokkalaisten kokemuksia yksinäisyydestä ja osallisuudesta yläkoulussa

Pelander, Iiris (2023)

 
Avaa tiedosto
Pelander_Iiris.pdf (921.8Kt)
Lataukset: 


Pelander, Iiris
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327502
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorten yksinäisyyttä ja osallisuutta. Yksinäisyydestä on alettu puhua enemmän ja se kiteytyy myös osallisuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorten käsityksiä yksinäisyydestä ja sen kokemuksista. Tarkoituksena oli selvittää nuorten näkemyksiä siitä, miten yksinäisyyttä voidaan ehkäistä ja miten siihen voidaan puuttua yläkoulussa. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, miten osallisuutta voidaan edistää yläkoulussa nuorten mielestä.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Päämenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kohderyhmänä tutkimuksessa oli Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan yläkoulun 7.-luokkalaiset oppilaat. Opinnäytetyön aineisto kerättiin maaliskuussa 2023 Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomake sisälsi 25 kysymystä, joista kuusi oli avoimia kysymyksiä. Avointen kysymysten aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua. Kyselyyn vastasi yhteensä 77 oppilasta. Tutkimuskysymyksiä muodostui opinnäytetyöhön kolme.

Tuloksista kävi ilmi, että seitsemäsluokkalaiset kuvaavat yksinäisyyttä negatiivisena tunteena, mutta tuloksissa näyttäytyi myös tietämättömyys siitä, mitä yksinäisyys on. Yli puolet seitsemäsluokkalaisista ei ollut kokenut yksinäisyyttä yläkouluaikana. Sukupuolittain verratessa tytöt olivat kokeneet yläkouluaikana ”silloin tällöin” poikia enemmän yksinäisyyttä. Yksinäisyyden ehkäisemiseksi nuoret ehdottivat erilaisia kerhoja ja leikkejä, joista voi saada uusia kavereita ja tutustua muihin ihmisiin. Ryhmätoiminnan lisääminen ja luokkahengen pitäminen hyvänä ja sen parantaminen oli nuorten ehdotuksia yksinäisyyden ehkäisemiseen. Tuloksista selviää, että nuorten mielestä yksinäisyyttä voi ehkäistä yläkoulussa omalla toiminnalla, kuten huolehtimalla, että ei syrji ketään, tarjoamalla seuraa yksinäiselle, olemalla kaikkien kaveri, hankkimalla kavereita, puhumalla yksinäisyydestä sekä ottamalla kaikki mukaan toimintaan. Nuoret näkivät, että yksinäisyyteen voi puuttua yläkoulussa kertomalla siitä koulun henkilökunnalle ja omalla toiminnalla, kuten huomioimalla muita, puhumalla toisille, ottamalla uusia ihmisiä porukkaan ja auttamalla heitä, ketkä ovat yksin. Myös kavereiden hankkiminen, rohkeus puhua yksinäisyydestä ja uskallus tutustua toisiin ihmisiin nousi esiin. Nuorten mielestä osallisuutta voi edistää yläkoulussa oppilaskunnan toimintaa hyödyntämällä ja kertomalla mielipiteistään joko oppilaskunnalle, koulun henkilökunnalle tai puhumalla niistä yleisesti muiden kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste