Sosiaalisen median käsikirja pk-yrityksille
Hopeapuro, Kanerva (2014)
Hopeapuro, Kanerva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100414464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100414464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli sosiaalisen median käsikirjan laatiminen pk-yrityksille. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksianto tälle työlle on tullut Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämän lähipalveluilta.
Työn toiminnallisen osuuden tavoitteena oli laatia selkeä ja julkaisukelpoinen käsikirja sosiaalisesta mediasta ja sen käyttämisestä. Käsikirjan tarkoituksena oli toimia oppaana yrittäjille, joille sosiaalisen median käyttäminen oli vielä vierasta. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin apuna teoriatiedon lisäksi toimeksiantajan aikaisemmin keräämää palautetta yrittäjiltä.
Tietoperusta, joka toimi myös käsikirjan runkona, koottiin erilaisista kir-jallisista lähteistä. Tietoperusta koostui sosiaalisen median peruskäsitteistä sekä taustatiedoista. Lisäksi työssä käytiin läpi erityisesti yritysten kannalta sosiaaliseen mediaan liittyviä näkökulmia ja asioita.
Käsikirjan toteutus onnistui hyvin ottaen huomioon aikataulu, joka oli melko tiukka, mikä osaltaan rajoitti työn laajuutta. Aiheena sosiaalinen media oli kiinnostava ja sitä olisi voinut käsitellä hyvinkin laajasti.
Toiminnallisena osuutena toteutettu käsikirja luovutettiin toimeksiantajalle sähköisessä muodossa. Käsikirjan painattaminen ei tiukan aikataulun vuoksi onnistunut opinnäytetyön puitteissa, joten se jäi toimeksiantajalle. Käsikirjan painaminen ja siihen liittyvät valmistelut olisivat olleet mielenkiintoisia vaiheita.
Työn toiminnallisen osuuden tavoitteena oli laatia selkeä ja julkaisukelpoinen käsikirja sosiaalisesta mediasta ja sen käyttämisestä. Käsikirjan tarkoituksena oli toimia oppaana yrittäjille, joille sosiaalisen median käyttäminen oli vielä vierasta. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin apuna teoriatiedon lisäksi toimeksiantajan aikaisemmin keräämää palautetta yrittäjiltä.
Tietoperusta, joka toimi myös käsikirjan runkona, koottiin erilaisista kir-jallisista lähteistä. Tietoperusta koostui sosiaalisen median peruskäsitteistä sekä taustatiedoista. Lisäksi työssä käytiin läpi erityisesti yritysten kannalta sosiaaliseen mediaan liittyviä näkökulmia ja asioita.
Käsikirjan toteutus onnistui hyvin ottaen huomioon aikataulu, joka oli melko tiukka, mikä osaltaan rajoitti työn laajuutta. Aiheena sosiaalinen media oli kiinnostava ja sitä olisi voinut käsitellä hyvinkin laajasti.
Toiminnallisena osuutena toteutettu käsikirja luovutettiin toimeksiantajalle sähköisessä muodossa. Käsikirjan painattaminen ei tiukan aikataulun vuoksi onnistunut opinnäytetyön puitteissa, joten se jäi toimeksiantajalle. Käsikirjan painaminen ja siihen liittyvät valmistelut olisivat olleet mielenkiintoisia vaiheita.