Perhehoitotyön merkitys ahdistuneen nuoren hoidossa
Riihitupa, Tiina; Stormi, Laura; Tervo, Lilja (2023)
Riihitupa, Tiina
Stormi, Laura
Tervo, Lilja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mikä on perhehoitotyön merkitys nuoren ahdistuksen hoidossa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuus katsausta. Ajatuksena oli, että opinnäytetyötä voidaan käyttää esimerkiksi vasta valmistuneiden sairaanhoitajien perehdytyksessä tai sairaanhoitajaopiskelijoille oppimateriaalina mielenterveyshoitotyön opintojaksolla. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä sairaanhoitajille tietoa ja keinoja huomioida ahdistuneen nuoren perhe osana hoitokokonaisuutta sekä lisätä ymmärrystä perhehoitotyön merkityksestä ahdistuneen nuoren hoidossa. Tutkimuksen pääasiallisena kohderyhmänä olivat 12-17-vuotiaat ahdistuksesta kärsivät nuoret ja heidän perheensä. Opinnäyte työn aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa nousi vahvasti esille neljä keskeistä teemaa: ahdistuneen nuoren vanhempien ja sisarusten näkökulmat koskien perhehoitotyötä sekä hoitotyön keinojen ja psykoedukaation merkitys ahdistuneen nuoren perhehoitotyössä. Ahdistuneen nuoren vanhempien näkökulmaa tarkastellessa nousi esille se, kuinka keskeinen rooli vanhemmilla on nuoren hyvinvoinnissa. Ahdistuneen nuoren sisarusten näkökulmaa tarkastellessa nousi esille se, kuinka paljon ahdistuneen nuoren vointi vaikuttaa sisaruksiin mm. lisäämällä sisarusten stressiä, häpeää ja ahdistusta sekä kokemusta siitä, että vanhemmat laiminlyövät heidän tarpeitaan. Hoitotyön keinoja tarkastellessa tärkeimmiksi teemoiksi nousivat emotionaalisen tuen antaminen perheelle ja potilaalle, kommunikaation merkitys, omaishoitajuuden tukeminen, perheterapian hyödyllisyys sekä perheinterventioiden merkitys. Psykoedukaatiosta keskeiseksi teemaksi nousi tiedon antaminen sekä ahdistuneelle nuorelle itselleen, että ahdistuneen nuoren vanhemmille ja sisaruksille.
Jatkotutkimusehdotuksena on, että aiheesta tehtäisiin tutkimus, jossa kohderyhmänä olisivat suomalainen terveydenhuolto sekä ahdistuneet nuoret ja heidän perheensä. Opinnäytetyön aiheesta “perhehoitotyön merkitys ahdistuneen nuoren hoidossa” ei löydy vielä kotimaisia tutkimuksia.
Tutkimuksessa nousi vahvasti esille neljä keskeistä teemaa: ahdistuneen nuoren vanhempien ja sisarusten näkökulmat koskien perhehoitotyötä sekä hoitotyön keinojen ja psykoedukaation merkitys ahdistuneen nuoren perhehoitotyössä. Ahdistuneen nuoren vanhempien näkökulmaa tarkastellessa nousi esille se, kuinka keskeinen rooli vanhemmilla on nuoren hyvinvoinnissa. Ahdistuneen nuoren sisarusten näkökulmaa tarkastellessa nousi esille se, kuinka paljon ahdistuneen nuoren vointi vaikuttaa sisaruksiin mm. lisäämällä sisarusten stressiä, häpeää ja ahdistusta sekä kokemusta siitä, että vanhemmat laiminlyövät heidän tarpeitaan. Hoitotyön keinoja tarkastellessa tärkeimmiksi teemoiksi nousivat emotionaalisen tuen antaminen perheelle ja potilaalle, kommunikaation merkitys, omaishoitajuuden tukeminen, perheterapian hyödyllisyys sekä perheinterventioiden merkitys. Psykoedukaatiosta keskeiseksi teemaksi nousi tiedon antaminen sekä ahdistuneelle nuorelle itselleen, että ahdistuneen nuoren vanhemmille ja sisaruksille.
Jatkotutkimusehdotuksena on, että aiheesta tehtäisiin tutkimus, jossa kohderyhmänä olisivat suomalainen terveydenhuolto sekä ahdistuneet nuoret ja heidän perheensä. Opinnäytetyön aiheesta “perhehoitotyön merkitys ahdistuneen nuoren hoidossa” ei löydy vielä kotimaisia tutkimuksia.