Etävastaanotot osana diabeteksen palveluketjua
Pohjalainen, Elina (2023)
Pohjalainen, Elina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627635
Tiivistelmä
Etävastaanotto tarkoittaa potilaan hoitamista reaaliaikaisen etäyhteyden, kuten videopuhelun välityksellä. Etäpalveluiden käyttö on Suomessa lisääntynyt viimevuosien aikana. COVID 19-pandemia on entisestään kiihdyttänyt uusien palveluiden kysyntää ja käyttöönottoa. Digitalisaatio on tuonut diabeteksen hoitoon uusia mahdollisuuksia ja digitaalisten ratkaisuiden hyödyntäminen voi parantaa hoidon laatua, saatavuutta ja lisätä terveyshyötyä. Etävastaanoton avulla voidaan korvata osa potilaan fyysisistä käynneistä diabeteshoitajan luona.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada aikaan valmis etävastaanoton prosessikuvaus diabeteshoitajanvastaanotolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhdessä alueellisen diabetesverkoston jäsenten kanssa suunnitella ja kehittää etävastaanottokäytäntöjä ja selvittää diabeteshoitajien näkemyksiä ja toiveita etävastaanottotoimintaan liittyen.
Diabeteshoitajien näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta selvitettiin hoitajien tekemän SWOT-analyysin perusteella. Etävastaanotto käytänteiden suunnittelua varten järjestettiin Learning cafe-työpaja. Lisäksi toimivia käytäntöjä etävastaanoton prosessiin selvitettiin tekemällä vertaiskäyntejä muihin yksiköihin, joissa etävastaanotot olivat jo käytössä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi valmis prosessikuvaus ja toimintaohjeet diabeteshoitajan etävastaanotolle. Jatkossa prosessia voi edelleen kehittää potilailta saadun palautteen perusteella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada aikaan valmis etävastaanoton prosessikuvaus diabeteshoitajanvastaanotolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhdessä alueellisen diabetesverkoston jäsenten kanssa suunnitella ja kehittää etävastaanottokäytäntöjä ja selvittää diabeteshoitajien näkemyksiä ja toiveita etävastaanottotoimintaan liittyen.
Diabeteshoitajien näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta selvitettiin hoitajien tekemän SWOT-analyysin perusteella. Etävastaanotto käytänteiden suunnittelua varten järjestettiin Learning cafe-työpaja. Lisäksi toimivia käytäntöjä etävastaanoton prosessiin selvitettiin tekemällä vertaiskäyntejä muihin yksiköihin, joissa etävastaanotot olivat jo käytössä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi valmis prosessikuvaus ja toimintaohjeet diabeteshoitajan etävastaanotolle. Jatkossa prosessia voi edelleen kehittää potilailta saadun palautteen perusteella.